Mobiltelefoner

Mobilen är huvudkanalen för nyheter, särskilt bland ungdomar. Och bland ungdomar ökar intresset för nyheter. Foto: Elgiganten

Hälften av besökarna kommer från mobilen

De ändrade medievanorna påverkar alla, både gamla och nya medier. Även Affärer i norr, där nu hälften av läsarna tar del av våra affärsnyheter i mobilen. Mobilen är nu den största mediekanalen och största mediet i Norrbotten i mobilen är Aftonbladet, skriver Lennart Håkansson i sin blogg.

Den vanligaste medieplattformen är nu mobiltelefonen. Det påverkar alla medieföretag, även de som är rent digitala måste hela tiden anpassa sig till förändrade medievanor.

Visserligen är förändringen kraftigast när det gäller yngre åldersgrupper. Genomsnittsåldern för papperstidningsprenumeranter ligger nu runt pensionsåldern, 65 år, några år plus eller minus, beroende på vilken tidning man talar om. Genomsnittsåldern för digitala medier är lägre. Men förändringen, övergången till mobil mediekonsumtion sker i alla åldersgrupper.

Det gäller även för Affärer i norr. Cirka hälften av besöken på affarerinorr.se kommer från en mobiltelefon.

När det gäller mobilen som plattform för mediekonsumtion är det inte många som insett att Aftonbladets mobilsajt är det största regionala mediet i Norrbotten nu. Det besvärande för de lokala medieföretagen är att Aftonbladet inte bara har många besökare på sin mobilsajt, utan dessutom lyckas skapa intäkter genom lokalt anpassade erbjudanden för annonsörerna.

Medieföretag som Aftonbladet och globala företag som Facebook, är också ledande när det gäller användandet av video, rörlig bild. De flesta medieföretag satsar nu på filminslag i sitt utbud.

En intressant effekt av detta tycks vara att ungdomars intresse för nyheter ökar. Mätningar från Statens medieråd visar att färre ungdomar nu tycker att nyheter är tråkigt, fler anser att det är spännande med nyheter och att de lär sig saker.

Undersökningen visar också att det känslomässiga engagemanget ökar, fler barn och ungdomar uppger att de blir arga eller ledsna av nyheter.

Ingen vet exakt vad det ökande intresse för nyheter beror på. En orsak kan vara att nyheter delas i sociala medier, där de länkas av personer man känner, och att det ofta är bilder och filmer som väcker engagemang.

Statens medieråd presenterade i veckan delar av sin årliga rapport som kommer i sin helhet i maj.

När det gäller tittande på olika tv- och videokanaler mäter MMS och Google så kallad tittartid, det vill säga antal tittade minuter i Sverige per genomsnittlig tittare per dygn. Det är ett sätt att mäta som gör att man kan jämföra olika plattformar.

SVT 1 och TV4 är helt överlägsna totalt med 37 respektive 26 minuter i februari i hela mätgruppen 12-64 år. United Screens, ett nätverk på Youtube som startats av bland andra Stina Honkamaa Bergfors,  har 2 minuters tittartid. Det är en fördubbling jämfört med samma månad i fjol.

Tittar man i åldersgruppen 12-24 år är SVT 1 och TV4 fortfarande störst, men har bara 11 respektive 8 minuters tittartid. Medan United Screens har 3 minuter.

Även inom TV-mediet sker en löpande förändring, där de nya medierna som använder de nya kanalerna ökar, och där de traditionella tv-bolagen sänder allt mer via strömmade tjänster på internet.

Tittartid i februari: (Källa MMS och google, sammanställt av United Screens)Tittartidsrapport

Annons
Koneo -worklife -620x 320
Annons
Konferens