Birka Stockholm

Birka Stockholm. Foto: Arild Vågen, Wikimedia CC 3.0

Stängd midsommar i Luleå

En stor stad stänger aldrig helt. Inte ens under storhelger. Luleå vill bli en stor stad, men är ännu inte där, skriver Lennart Håkansson i sin blogg.

Luleå ligger i skarven mellan småstad och stor stad. Finns det kritisk massa för att kliva upp till stor stad?  Är vi på väg dit?

Två färska exempel på hur Luleå vill bli men inte riktigt ännu är en stor stad.

Ett exempel:

Diskussionen om öppettiderna i galleriorna. Den har blossat upp både i Luleå och Piteå. I en storstad erbjuds kunderna service i form av öppethållande när kunderna är lediga och har lättare att handla.

Därför vill galleriornas ägare och ansvariga för stadsutveckling ha längre öppethållande och öppet sju dagar i veckan. Och det ska gälla alla butiker i en galleria. Det blir tufft för små butiksägare som inte har personalbudget och kundunderlag för att klara det med bibehållen lönsamhet. Den kritiska massan för lönsam handel är inte tillräckligt stor för de små företagen.

Ett annat rykande färskt exempel:

På midsommardagen la kryssningsfartyget Birka Stockholm till i Luleå hamn. Över landgången strömmade 1.500 upplevelse- och köpsugna, och köpstarka turister. I Luleå var det mesta stängt. Ett par restauranger öppna, enligt Visit Luleås hemsida. Butiker och gallerior stängda.

Situationen räddades en del av att Gammelstad kunde erbjuda både kulturupplevelser och öppna butiker och serveringar. Ett stort utbud i förhållande till ortens storlek.

På en liten ort eller i en liten stad, blir det lättare ett stort lokalt engagemang när det äntligen kommer köpkraft till byn. Då vill alla ta chansen att erbjuda service och varor. Då håller man öppet även om det är en röd dag.

Problemet med Luleå är att det varken är en liten stad eller en stor stad, utan något däremellan.

Visit Luleå har inför kryssningsfartygens ankomst informerat sina medlemmar om vad som är på gång för att de ska ta chansen och hålla öppet.

Visit Luleå har också informerat Birka om att fartyget kommer till en i stort sett stängd stad, så man har kunnat planera vistelsen här utifrån det. Så någon katastrof är det inte för turisterna. Fördelen för dem är att de inte har gjort av med så mycket pengar här, som de istället kan spendera någon annanstans.

Men det är en missad chans för affärsidkare och krögare i Luleå. Kryssningsbesökare är ingen liten grupp. Bara under juni besöker Birka Luleå tre gånger, med sammanlagt 4.500 passagerare. Och det kommer fler chanser att missa. 

- Det är en ökande trend med kryssningsfartyg, säger Jenny Hellberg, vd för Visit Luleå, och fortsätter: Vi kan bara informera våra medlemmar. Sedan är det upp till var och en hur de gör.

Inför helgens besök informerade Visit Luleå både på sin hemsida och direkt till ansvariga för Birkas resenärer om vilka butiker och restauranger som höll öppet i Luleå i helgen. Ingen dålig, riktad direktreklam till exakt rätt målgrupp.

Frågan är när Luleå blir en så stor stad att vi slipper be världen om ursäkt för att det är en stängd stad bara för att det är helg.

 

Annons
Koneo -worklife -620x 320
Annons
hotell