Lennart Håkansson vekens bild

Lennart Håkansson, ansvarig utgivare av Affärer i norr. Foto: Viveka Österman

Välkommen till Norrbotten, Norran!

I veckan offentligjordes den största mediehändelsen i Norrbotten på tio år: medieföretaget Norra Västerbotten i Skellefteå köper Luleåföretaget Reklam365.

Vilket innebär att en stark lokal medieaktör kliver in på mediemarknaden i Norrbotten.  Ett självständigt medieföretag med en ledning som kan och får tänka själva och utveckla verksamheten i en snabbt föränderlig värld. Det är verkligen bra för Norrbotten.

Sedan Norrbottens Media bildades för tio år sedan har den Norrköpingsägda verksamheten legat som en våt filt över medielandskapet i länet. Jag kan inte komma på en enda egen ny idé eller självständig affärsutveckling som kommit från Mediehuset.  Bara direktiv från Norrköping och ett ängsligt reaktivt försvar så fort något nytt dykt upp och hotat vid horisonten.

Ta Affärer i norr som exempel. Jag vet att personer på NSD:s marknadsavdelning ville starta en affärssajt. Men koncernledningen i Norrköping sa nej. Vilket var lite märkligt då man redan hade igång en affärssajt i Norrköping. Men i Norrbotten behövdes inte det, ansåg man högst upp i koncernen.

Inte förrän jag startade Affärer i norr. Då blev det fart. IT-avdelningen i Norrköping måste ha jobbat dygnet runt. De blev i alla fall klara med en affärssajt på två veckor. Det måste vara det Norrbottens Media nu menar när de i annonser skriver att starten av deras affärssajt låg rätt i tiden.

För lite mer än tio år sedan, när jag ledde ett självständigt NSD, startade jag en redaktion som skulle producera vår egen webb men också åt andra: tv, radio, gratistidingar och andra som ville köpa redaktionellt material. Bland annat gjorde vi en tidning åt kulturförvaltningen inför starten av Kulturens hus.

Bland det det första Norrköpings Tidningar gjorde när de tog över, var att lägga ner den redaktionen. Vid senaste årskiftet, sjösattes just en sådan redaktion när Norrbottens Media gjorde en omorganisation. Tio år senare.

Det här är ett nationellt problem. För 20 år sedan fanns det 150 självständiga tidningar i Sverige, med ledningsgrupper som tänkte och bestämde själva.

Nu finns det fem-sex koncerner, alltså 5-6 ledningsgrupper som får tänka och bestämma själva. Det här leder till braindrain. Kreativa människor som vill bygga något nytt lockas inte av mediebranschen. De söker sig till andra branscher. 

Som tur är vågar några uppstickare utmana mediemonopolen. Även på lokala och regionala marknader.

När jag förberedde starten av Affärer i norr, behövde jag samarbeta med någon som kunder sälja annonser. Jag blev tipsad om Mikael Lindgren med det då relativt nystartade Reklam365. Vi träffades och Mikael trodde direkt på min idé om en affärssajt och att det skulle gå att sälja annonser till den. Sedan dess samarbetar Affärer i norr och Reklam365.

Reklam365 bildades 2012 och har på några få år tagit en betydande position på mediemarknaden i Norrbotten. Man samarbetar med medier och digitala kanaler som växer och redan är dominerande, i synnerhet bland yngre mediekonsumenter i Norrbotten. Det har varit väldigt roligt att följa den resan på nära håll.

Som tur är finns det några självständiga, lokalt ägda medieföretag kvar. I Norrbotten har vi Haparandabladet som verkar på en lokal marknad i Tornedalen.

I Skellefteå finns Norra Västerbotten, eller Norran som det kallas, ett av få självständiga, ekonomiskt starka, lokala medieföretag som finns kvar i Sverige. Man dominerar i norra Västerbotten. I och med köpet av Reklam365 tar man ett viktigt kliv in i framtidens mediekanaler, samtidigt som man vidgar sitt geografiska marknadsområde.

Norran är klämd mellan stora Västerbottens-Kuriren i Umeå och stora Norrbottens Media i norr. Att köpa Reklam365 är ett smart drag för att skaffa sig en starkare position.

Välkommen till Norrbotten!

Annons
Kontex -620x 320-Standard
Annons
QHL-380x 512-qhl -konferenserbjudande