Formsmedjan vill växa marknaden

Luleå Formsmedjan i Boden bildades ungefär som när sandkornet irriterar musslan och får den att bygga en pärla. Palle Andersson började med irritation.

Det som irriterade honom var reklambranschens traditionella sätt att arbeta.

- Jag har varit otroligt irriterad på reklambranschen, störd över att ingen bransch är så dålig på att kommunicera med sina kunder, säger Palle Andersson.  Det innebär att man ofta får göra om därför att kunden inte är nöjd med förslagen. Kund och leverantör har ofta olika förväntningar.

När han grundat Formsmedjan Strategisk kommunikation 2008 försökte han hitta en modell som bygger mer på affärsutveckling tillsammans med kunden än traditionell kommunikation åt kunden.

- Vi jobbar med kommunikation på ett strategiskt sätt även för mindre företag. Vi gör det tillsammans med kunden. Vi kräver mycket av kunden i vår relation. Vi utbildar varandra, de måste känna till oss och vi måste lära känna dem. Vi blir en del i deras process.

Det har gått bra för Formsmedjan. Efter en 50 procentig ökning av omsättningen de första åren drog Palle Andersson i handbromsen, och prioriterade utveckling av arbetsmetoder och effektivitet framför tillväxt.

Nu är man 8 medarbetare och omsätter 5,5 miljoner kronor och har en vinstmarginal på 12 procent. Marknaden är fördelad med en tredjedel vardera på Boden, Norrbotten och resten av Sverige, i praktiken Stockholm. Kunder är bland annat Boden Arena, Enter Galleria, Kero, Storklinten, Tandlaget och Vittjärvshus.

Enligt Palle Andersson har man inte i första hand tagit marknadsandelar, utan fått mer jobb därför att man erbjuder mer.

- Vi växer marknaden, säger Palle Andersson. I stor utsträckning tar vi en marknad som inte fanns. Vi kan gå in som coach och processledare.

Målet är att fortsätta växa. Helst organiskt men Palle Andersson kan tänka sig förvärv och att starta på nya orter.

På sikt räknar man med att vara 14 -15 anställda.  Den senast anställde är Niklas Österberg, som lockades till byrån av det arbetssätt han fått erfara i sina tidigare kontakter med Formsmedjan i egenskap av kund.

- Vi tänker åt kunden, agerar som kundens marknadsavdelning, säger Niklas Österberg. Det känns otroligt utmanande att vara med om kundens resa.