Ny image gör LKAB populärt

Kiruna LKAB har lyckats modernisera bilden av företaget så att platsansökningarna ökat från 3.000 till 20.000 ansökningar om året.

LKAB står inför stora investeringar och samtidigt behöver man täcka upp för pensionsavgångar. Totalt har man behov av att rekrytera 700 nya medarbetare de närmaste åren.

För att lyckas med det i ett Malmfälten som har Sveriges lägsta arbetslöshet har LKAB satsat på att modernisera bilden av företaget. 

– Ett viktigt första steg har varit att sudda ut en gammal syn på vad ett gruvjobb kan innebära, som att det är lika med tungt, smutsigt och alltid kräver muskelstyrka, säger personaldirektör Grete Solvang Stoltz till Dagens Industri.

LKAB har uppdaterat sin image via sociala medier som Linkedin och Facebook. Nu planerar man att satsa på video.

– Vi har traineer som twittrar och instagrammar. Och vi vet att bild och film lockar mer är traditionella hemsidor, säger Grete Solvang Stoltz.