Nöjd vd för Nolia AB vill bredda mässan

Piteå Stora Nolia i Piteå avslutades under söndagen. Nio dagar med 800 utställare i 500 montrar och drygt 94.000 besökare. Under mässan har 200 tillfälligt anställda och anlitade entreprenörer arbetat med mässan.

Tommy Abrahamsson kan summera sin första Stora Nolia-mässa som vd för Nolia AB, och han är nöjd.

- Det är jätteroligt. Vi har lockat nästan 100.000 besökare trots århundradets värmebölja. Nolia är som en institution och betyder mycket för försäljningen i många branscher, säger Tommy Abrahamsson.

Årets besökssiffra är ett par tusen besökare lägre än förra gången mässan var i Piteå, 2012.

Stora Nolia har sedan starten 1962 utvecklats från en renodlad lantbruksmässa till en bredare mässa, med mer underhållning och information. I år har de politiska partierna haft varsin dag i programmet. Den utvecklingen kommer att fortsätta.

- Vi vill också bredda mässan, den ska vara en upplevelse för hela familjen, säger Tommy Abrahamsson.

Han tillträdde för ett år sedan som vd för ett bolag som ägs av Piteå, Umeå och Skellefteå (sedan 2012) kommuner, har 34 åretrunt-anställda och omsätter 52 miljoner kronor.

Nolia AB har under åren successivt växt och Tommy Abrahamsson vill utveckla verksamheten ytterligare.

- Målet är att lyfta Nolias betydelse för utvecklingen.  Nolia ska bli en partner för kommuner och branscher som vill skapa bra mötesplatser, säger han.