Memorizon vann i Venture cup
Bakom idén står Basel Kikhia, Josef Hallberg, Niklas Karvonen, Stefan Sävenstedt och Johan Bengtsson från Luleå. De har tagit fram en produkt som kan öka livskvaliteten för personer med demens och autism.
- Idén började som ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet. Syftet med projektet var att bygga ett verktyg som kan logga livet för personer med mild demens och hjälpa dem att minnas och reflektera över de dagliga livserfarenheterna, säger Basel Kikhia.
Ca 80 personer var på plats på Acusticum i Piteå för att se när vinnarna i fyra olika kategorier utsågs. 20 000 kronor delades ut till vinnarna i respektive kategori och ytterligare 80 000 kronor till det bästa bidraget bland de fyra kategorivinnarna. Vinnarna var:
Miljö & Energi samt totalvinnare: Smart Climate Scandinavian från Umeå
Life Science & Teknik: Memorizon från Luleå
Människa & Samhälle: Meo - dressed for life från Östersund
Webb, Mjukvara & Media: Smartmiljös från Umeå
Sverigefinalen blir i Stockholm i juni. Venture cup är en tävling i att utveckla en idé till ett färdigt affärskoncept och starta företag. Venture cup är en idéell förening som stöds av universtiet, näringsliv och offentlig sektor.