Kiruna vy

Konkurrensen på mediemarknaden i Kiruna ökar med nytt mediehus. Foto: Johan Arvelius

Norrbottens Media inviger satsning i Kiruna

Kiruna Den här veckan invigs ett nytt mediehus i Kiruna. Norrbottens Media flyttar in alla sina verksamheter under samma tak och anställer fler journalister och säljare.

NSD och Kurirens sammanlagt fyra reportrar får sällskap av två nya videoreportrar. En chef för verksamheten, Ludvig Nilsson,  har rekryterats och en ny säljare har just anställts vilket innebär en fördubbling av säljstyrkan i Kiruna. Dessutom kommer Norrbottens Medias distributionsbolag att ha en anställd i ett kontor i mediehuset.

Enligt vd Erik Ranängen är det i första hand en redaktionell satsning, men också ett sätt att säkra resultatet.

- Det är både en redaktionell och kommersiell satsning. Kärnan är den lokala journalistiken. Men vi ska också säkra resultatet och intäkterna. Det finns en efterfrågan på nya sätt att marknadsföra sig, till exempel med digitala skyltar.

I september blir det premiär för en omgjord gratistidning som ska komma ut varje vecka istället för som nu en gång i månaden.  Då startar också de nya lokala tv-sändningarna, en lokal edition av 24Norrbotten.

- Kiruna är ett spännande område, där det händer mycket. Vi har funnits länge i Kiruna. Nu finns det utrymme och efterfrågan på att vi ska göra mer.  Det känns roligt att göra en sådan här satsning, särskilt när andra går åt andra hållet och drar ner, säger Erik Ranängen.

 

Annons