Företagare och politiker
Krönika: Niklas Nordström

Synen på tid skiljer företagare och politiker åt

Luleå Konflikter mellan näringsliv och politik handlar ofta om synen på tid, skriver Niklas Nordström i dagens politikerkrönika. Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå, har varvat sin politiska karriär med bland annat chefsjobb inom Folksam och delägarskap i kommunikationsbyrån Prime.

En av de stora skillnaderna och den största konflikten mellan näringsliv och politik är synen på tid. I näringslivet är ofta tid en mycket kritisk faktor. Marknadsläget är rätt – därför måste vi agera nu. Företaget har köpt en fastighet – därför måste bygglov bli klart snabbt så intäkterna kan börja komma. Tid är alltså något som ofta stressar företagaren. I politiken är det ofta tvärtom då tid är något som löser problem. Det behövs tid för att utreda alla aspekter på en fråga. Ska det byggas måste man säkerställa att det följer alla regler och lagar samt att lyssna in övriga intressen. Tid är bra för att då hinner man förankra ett beslut i sitt parti, i kommunens förvaltning, med andra myndigheter och gentemot andra intressen för att hantera potentiella intressekonflikter.

Här står alltså oftast konflikten – i synen på tid. Frustrationen hos företagaren som tycker allt går för sakta. Irritationen hos kommunföreträdaren när allt ska hetsas fram. Det har jag fått en stor respekt för när jag rört mig mellan politik och näringsliv hela mitt vuxna liv. Genom att finnas i båda sektorerna under olika perioder i livet har jag fått se på samhället och olika frågeställningar med de olika synsätt på just tidsbegreppet som man har i näringslivet och politiken.

Men det finns också mycket som förenar i rollen som politiker och företagare. Båda måste vara entreprenör och säljare. För företagaren såväl som politikern gäller det att vara innovativ och komma på smarta lösningar på olika problem. Man måste i båda rollerna våga utmana och driva på om något ska hända. Blir man för passiv tappar man marknadsandelar eller förlorar val. Om man chansar för mycket och det inte går som man tänkt sig kan det rendera i att man måste sälja företaget eller i värsta fall gå i konkurs. Eller för politikern att man tvingas avgå.

I såväl företagande som politik måste du älska att sälja din produkt, tjänst eller ditt budskap. Det handlar om att övertyga tillräckligt många om förträffligheten med det man säljer.

Nästa vecka ska jag praktisera detta i praktiken under Almedalsveckan och förklara varför Norrbotten bör få mer än regeringens 0,15% av hela infrastrukturbudgeten de kommande tio åren. Vi kommer fokusera på att berätta om tillväxten i gruvnäringen som kräver att järnväg och Luleå hamn får investeringar som kan klara de ökade godsflöden som följer. Det är stora och viktiga frågor såväl för vår region som för Sverige. Under Almedalsveckan kommer det att ordnas en middag och ett seminarium av Luleå Kommun, Luleå Hamn och Länsstyrelsen på temat att det behövs investeras i järnväg och hamn i Luleå och Norrbotten. Jag kommer själv att ha flera individuella möten med företrädare för politik, myndigheter och näringsliv för att just sälja in samma budskap – det är i norra Sverige tillväxten sker och därför måste infrastrukturinvesteringar styras dit de ger mest effekt för landets ekonomi. Gissa om jag är taggad!

Niklas Nordström (S)

2014-06-25