Skellefteå Kraft byter utseende för 12 miljoner
Man vill synas tydligare och öka igenkänningen.
"Det nya visuella uttrycket understryker vårt norrländska ursprung och den kraft vi producerar i form av energi och hållbar utveckling. Uttrycket förmedlar också enkelhet och transparens. Grunden är en lila symbol som kombinerar bokstäverna S och K, där S:et står för ursprunget och K:et för kraften. Den lila färgen kombinerar stabiliteten i blått och energin i rött och associeras, enligt färglära, med bland annat visdom och kreativitet." skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Ett av syftena är att vända sig mer till näringslivskunder.
– Vi kommer att bli mer kommunikativa under året. Vår tidigare logotyp var mer kopplad till privatmarknaden. Den här kan användas när vi träffar beslutsfattare i näringslivet. Det här är vårt sett att sticka ut visuellt på en marknad där konkurrenterna är väldigt likriktade grafiskt, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft, till tidningen Resumé.
Bytet inleddes under måndagen.