Krönika: Kjell Hjelm

"Ge småföretagen ångerrätt"

Luleå Tillsätt en snabbutredning med uppdrag att införa 14 dagars ångerrätt för små företag. Det föreslår Kjell Hjelm, regionchef för Företagarna Norrbotten.

Sommaren nalkas med stormsteg även om det i skrivande stund knappast är läge för att ens ta av jackan. När vi närmar oss sommaren växer ett mycket otrevligt ogräs upp i rabatterna – skurkar som tar tillfället i akt att skicka bluffakturor till våra företag. Jag använder ordet ”skurk” medvetet, eftersom det är exakt vad de är. Vid samtal med dem (dessa undantagsfall när de av misstag svarar), så hör man alla krystade förklaringar på hur seriös just deras verksamhet är och att alla kunder har beställt varor och annonser på ett korrekt sätt. Därför måste vi införa ångerrätt även för småföretagare - ett skydd som behövs.

Blufföretagen har som affärsidé att lura på andra företag tjänster och produkter som de inte vill ha. Landets småföretagare luras att betala miljarder kronor varje år. Att ge småföretagaren samma ångerrätt som konsumenten redan har, skulle rensa denna osunda marknad effektivt.

”Svarta Listan” över oseriösa företag fylls ständigt på.  Blufföretagen använder utstuderade metoder för att fånga in sina byten.  De kallar sig t ex EINIRO för att snylta på ENIRO. De ljuger medvetet om att erbjudandet bara gäller förlängning av ett befintligt avtal eller att det gäller under mycket begränsad tid. Allra värst är kanske de som specialiserar sig på åldringar som äger en jordbruksfastighet, eftersom dessa räknas i lagens mening som näringsidkare och är därmed lockande byte för dessa skurkar.

Trots att detta är svikligt förledande enligt avtalslagen, är det är nära nog omöjligt för kunden att bevisa detta. Blufföretagen lever på att missbruka vår grundläggande rättsprincip att avtal ska hållas och att avtal kan ingås muntligt.

Lösningen - Vid distansavtal, t ex telefonförsäljning, som ingås med en konsument finns idag en lagstadgad ångerrätt om 14 dagar. Distansavtalslagen är emellertid inte tillämplig när köparen är en företagare, eftersom parterna anses jämbördiga då. Där anser vi att lagstiftaren har tänkt fel. Småföretagaren – frisören, rörläggaren, butiksägaren och liknande – har lika svårt att värja sig mot blufföretagens mycket utstuderade metoder som en konsument. De större företagen, med särskild ekonomiavdelning, har större chanser att klara sig. Som vanligt är reglerna skrivna för de stora företagen och tar ingen hänsyn till de små.

Men det kan rättas till. Vi ser att en ångerrätt även för småföretagare skulle lösa många problem. Att denne, som ibland tackar ja eller är otydlig eftersom hon/han är upptagen med sitt jobb under samtalet, får samma chans som en konsument att tänka efter verkar väl rimligt?

Det finns företag som köpt en domänadress för 18 000 kronor, trots att säljaren tidigare under samtalet gav intrycket att priset var 2 000 kronor.  Att kunna lura av människor pengar med sådana metoder är definitivt inte ok.  Dags att sätta stopp!

Både Marknadsföringslagen och bedrägerireglerna i Brottsbalken har visat sig verkningslösa. Däremot är vi övertygade om att en ångerrätt för småföretagare ganska snabbt skulle ta död på många av blufföretagen. Ingen skulle sakna eller sörja dessa skurkar. Denna relativt enkla justering av lagstiftningen kommer effektivt att skydda 10 000-tals småföretagare från att tvingas betala för ingenting av rädsla för inkasso eller hot om rättegång.

Vi föreslår därför att Regeringen tillsätter en snabbutredning i syfte att raskt kunna stoppa den epidemiska tillväxten av blufföretag genom att erbjuda små företagare ett enkelt men högeffektivt skydd mot samvetslösa skurkar – en 14 dagars ångerrätt.

Kjell Hjelm, regionchef Företagarna Norrbotten

2014-05-16

Tidigare krönikor:

Andreas Lind 2014-05-09: När lönerna inte längre avgör.

Lennart Håkansson 2014-05-02: TV4s beslut är logiskt

Joakim Jardenberg 2014-04-25: Internet ändrar affären i grunden

Kjell Hjelm 2014-04-17:Kalla Norrbotniabanan för Stockholms norra länk

Andreas Lind 2014-04-11:Knytkalaset och lilla syster Turism

Mattias Berglund 2014-04-04: Vad kan vi lära av varandra?

Helena Karlberg 2014-03-26: Design är lönsamt

Kjell Hjelm 2014-03-21: Råd från Silicon Valley: sluta vara lagom

Andreas Lind 2014-03-14: Kustbevakningen - egenintresse eller allmänintresse

Lennart Håkansson 2014-03-07: Jag säger som Procol Harum