Leos Lekland Joakim Gunler 2

Joakim Gunler har gått från att vara hyllad ishockeyspelare till VD för Nordens största leklandskedja. Foto: Anna Holmberg

Leos Lekland

Barnkalasen på Leos Lekland är mycket populära och har funnits sedan starten 2006. Foto: Anna Holmberg

Leos Lekland 2

Leo är ansiktet utåt och en del av konceptet. Foto: Anna Holmberg

Leos lekande företag växer

Luleå På bara åtta år har Leos Lekland lyckats ta sig från noll till en omsättning på 223 miljoner kronor. I dag finns företaget i hela Norden och målet är att etablera sig i övriga Europa senast 2016.

- Ibland måste jag nypa mig själv i armen när jag tänker på hur bra det har gått. Vi började verkligen från scratch, lånade pengar på huset och gav allt, säger Joakim Gunler.

Efter flera år på isen som hockeyspelare på elitnivå började karriären närma sig sitt slut för Joakim Gunler och lagkamraten Jonas Rönnqvist. De hade under flera år diskuterat att starta ett företag tillsammans och det började bli dags att ta klivet ut i verkligheten.

- Vi hörde talas om ett äventyrsland i Norge och åkte över för att se hur det såg ut. Vi hade båda små barn och tänkte att det hade varit roligt att göra något helt annorlunda. Det här var våren 2006 och när vi kom hem bestämde vi oss för att satsa på ett lekland i Luleå, men det var inte lätt i början. Vi hade svårt att få finansiering eftersom ingen förstod vad vi ville göra. Det var även en utmaning att hitta rätt lokal eftersom vi behövde mycket yta och volym.

Deras hårda arbete lönade sig och de fick till slut finansiering och en lokal på Storheden. Figuren som idag kallas för Leo tog de fram tillsammans med ett event- och PR-företag.

- Vi ville ha en maskot att bygga konceptet kring och Leo var perfekt. Det var även viktigt för oss att leklandet gav en häftigt upplevelse och hade en riktig restaurang med bra mat. En annan stor del av vårt koncept är de tre s:en; säkerhet, städning och service.

I början av december 2006 öppnade landets första Leos Lekland i Luleå. Men det var inte förrän tre veckor senare när jullovet började som succén var ett faktum.

- Det var fullsatt och vi insåg ganska snabbt att det här kan bli riktigt stort. Vi bestämde oss för att satsa på ett franchisekoncept för att få ut Leos på andra orter eftersom vi insåg att det var omöjligt att bygga upp allt själv och vi hade inte heller det kapital som behövdes.

De första åren arbetade Joakim Gunler och Jonas Rönnqvist i lokalen på Storheden och gjorde allt från att städa toaletterna till att stå i kassan.

- Jag har lärt mig allt från grunden och förstår personalen på ett helt annat sätt när jag själv har gjort allt som de gör nu. Det är otroligt mycket hårt arbete som har lagts ner i företaget, men på köpet har vi utvecklats och lärt oss massor.

2007 öppnade de sitt andra lekland i Umeå och idag har de 21 anläggningar i Norden. I år är de nominerade till årets tillväxtpris av Luleå Näringsliv.

- Det känns riktigt kul och det är otroligt att det har gått så bra. Men vi kommer att fortsätta växa och jag är inte färdig med den här resan. Det finns fortfarande mycket vi vill göra och jag ser fram emot att bland annat lansera Leos Lekland i Europa.

Anna Holmberg

Motivering till nomineringen:

Det började i Luleå för åtta år sedan. Med barnasinnet kvar har Leos Lekland vuxit på alla möjliga sätt. Nordens största leklandskedja omsatte 223 miljoner kronor förra året och har närmare 200 medarbetare.

Fakta:

Ägare: KF Invest, 72,7 procent. Resten är fördelat mellan företagets norska VD samt grundarna, Joakim Gunler och Jonas Rönnqvist.

VD: Joakim Gunler

Driftchef Sverige: Anders Lindkvist

Driftchef Norge: Eimund Tharaldsen

Driftchef Danmark: Rune Skandsen

CFO/Kontorschef: Markus Larsson

Anställda: 200

Bildades: 2006

Omsättning 2013: 223 mkr

Vinst 2013: 35,5 mkr

Annons
Annons