Krönika: Kjell Hjelm

Råd från Silicon Valley: sluta vara lagom

Luleå Kjell Hjelm, regionchef för Företagarna i Norrbotten, har just återvänt från en studieresa i Silicon Valley. Norrbottniska företagare har mycket att lära av företagen i Kalifornien, skriver han i veckans krönika.

Efter en veckolång resa i Silicon Valley med ett späckat program så fastnar en hel del tankar i huvudet. En av de första tankarna är begreppet Venture Capital som vi i Sverige översatt till Riskkapital.

När man lyssnar på olika investerare i USA och deras attityd så är det verkligen Äventyrskapital man pratar om. Äventyr i den meningen att man ser möjligheterna i goda affärer och att man i första hand bedömer människan bakom idén. Det är drivkraften hos entreprenörerna som gör det omöjliga möjligt.

I området finns ett antal verksamma företag som specialiserat sig på att hjälpa tillväxtföretag. Prioritering som gäller är att snabbt få ut produkterna både i produktion och på marknaden.  

Genomförandet är välplanerat och med klara finansiella riktlinjer, cirka 500 000 dollar per tillväxtföretag. Uppdelningen av kapitalet var 100 000 dollar under första halvåret och resten under andra halvåret, om man bedömde att det fanns en potential. Kravet var också att tillväxtföretaget lämnade 6 procent av sitt aktiekapital samt att ägaren bosatte sig i Silicon Valley under processen.  Av 12 tillväxtföretag per år lyckades man i regel med 10. Med andra ord ett mycket bra resultat.

Framtida tekniska utvecklingar är också något som företaget Lux Research jobbar med och har en mycket god kännedom om. Den utveckling som vi ser nu runt den framtida klockan kommer sannolikt att innebära att vi inte behöver någon mobil i framtiden.

En rad mikrorobotar kommer ut på marknaden inom kort. Dessa mikrorobotar kan specialiseras enormt. Vi fick tillfälle att se en mikrorobot som fungerade som en kackerlacksjägare! 

En hel dag på Stanford University gav också ny input. På D-School/Center for Design jobbar man hela tiden med människan i fokus och med gruppdynamiken på ett öppet sätt som vi svenskar inte är direkt vana vid. Spännande var också att höra om deras antagningssätt till kurserna, där betygen inte var det viktigaste utan människan.

Antagningsgrupperna lade mycket tid på att undersöka bakgrunder och orsaken till varför man ville gå på Stanford. Det var en otrolig kreativitet och ett likartat arbetssätt över hela linjen. Kul också att notera att alla prototyper som gjordes skulle göras i billigt skräpmaterial, bara för att det bara var att riva och göra om ifall det blev fel.

Patenträtt diskuteras väldigt mycket i Sverige och Europa. Vikten av att ha produkterna skyddade till varje pris. Här har man också ett annat synsätt – producera och var först på marknaden.  Det är ytterst sällan som det kommer så avancerade produkter som motsvarar de kostnader och tid som man får lägga ner innan marknadsetableringen är genomförd.

Alternativ kan vara att innovatörerna snabbt säljer sina idéer/patent/mönster och aldrig själva försöker sig på marknadsetableringen.  Det senaste är nog i många fall det allra bästa eftersom det är sällan en innovatör eller uppfinnare är den som är bäst lämpad för att sälja sin produkt.

Google – vilket spännande företag och vilken enorm utveckling som sker där varje timme. Jag tänkte tidigare framförallt på Google som en sökmotor, men det är ju bara en bråkdel av vad de sysslar med.

I dagsläget har Google 47 000 anställda! Anställer folk dagligen från hela världen. Vid besöket på Google kunde man se det: alla världsdelar fanns representerade. Mycket satsas på personalen på olika sätt, allt från fri mat, fria arbetstider, barnservice, avkopplingsplatser med biljard, cyklar, till att hundägare uppmanades att ta med sin hund på jobbet. Alla arbetsansökningar som kommer till Google behandlas, trots att det är mängder från hela världen. Ingen möda sparas för att man inte ska missa något/någon.

Tesla Motors är en bilfabrik som har en yta av en halv miljon kvadratmeter med tusentals anställda. Producerar för närvarande 750 bilar i veckan och räknar med fördubbling inom ett år. Bilen är helt eldriven och gjord i aluminium. Alla bilar är sålda före produktion. Våren 2015 lanserar man en fyrhjulsdriven SUV till ett pris av ca 90 000 dollar. Bilarna går idag cirka 45 mil på en laddning och är i allra högsta grad bekväma och tystgående. Lansering har skett i Norge och troligtvis kommer bilen till Sverige under 2015.

Ericsson i Silicon Valley satsar stenhårt på att vara med på banan då det gäller ny teknik och är en stark samarbetspartner/finansiär till många småföretag. Verkar ha samma koncept som Google – träffa så många som möjligt i alla sammanhang för att inte göra missar. Spontant upplevde man att det är där som det mesta sker inom forskning och utveckling.

En av de mest intressanta personerna som jag stötte på ”over there” var Chandler Shava. Han är mångfaldig entreprenör, styrelseproffs och tillika föreläsare runt om i världen. Det var från honom uttrycket ”Business Plan is Useless” kommer. Den tanken är väl värd att tänka igenom flera gånger om och framförallt för oss själva. Att göra en Affärsplan är ingen konst men att reagera, agera på en allt snabbare föränderlig marknad är vad som kännetecknar en framgångsrik entreprenör.

 Jag är fullt övertygad om att vi har många företag i Norrbotten som skulle snabbt utvecklas genom att i första hand göra en studieresa och med den som grund lära sig att mer offensivt marknadsföra sig själv och sin produkt.  Vi har ett jättebra rykte i USA och därför lätt att få chansen till affärsmötet, men där gäller det att lära sig att snabbt komma till skott och framförallt våga säga att jag eller min produkt är BÄST!

Bort med Jantelagen, räta på ryggen, sluta att vara lagom! 

Kjell Hjelm, regionchef för Företagarna i Norrbotten

2014-03-21

 

Tidigare krönikor:

Andreas Lind 2014-03-14: Kustbevakningen - egenintresse eller allmänintresse

Lennart Håkansson 2014-03-07: Jag säger som Procol Harum