Veckans krönika: Joakim Jardenberg
Krönika: Joakim Jardenberg

Går det för fort?

Luleå Utvecklingen går allt fortare. Företagens livslängd blir allt kortare. Den som vill överleva på längre sikt måste fråga sig: Varför finns jag? Det skriver Joakim Jardenberg, medierådgivare och internetchef i Helsingborgs kommun.

Tycker du att utvecklingen rullar på i ett hissnande tempo? Du har rätt. Forskarna är överens om att det aldrig har gått så snabbt som det gör nu. Samtidigt behöver vi förstå att det ändå kommer gå ännu snabbare i morgon än det gjorde igår.

Med andra ord, utvecklingen kommer aldrig mer gå så långsamt som den gör idag. Varje ny innovation som vinner mark gör det snabbare än den föregående. Det tog över 60 år för åtta av tio amerikaner att skaffa telefon, men bara 15 år för mobiltelefonen att nå samma genomslag. Du behöver fundera på vad det betyder för dig, för din organisation, och för din framtid.

Vi kan till exempel betrakta den finländska nationalklenoden, Nokia. Framgångssagan, företaget med nio liv, har numera kommit att handla om hur inget är för evigt. Bolaget har blivit en skugga av sitt forna jag. Genom en serie märkliga beslut landade det mest finska Finland hade i USA, som en verksamhet bland andra i Microsofts portfölj. Nyligen stod det klart att inte ens varumärket kommer leva kvar.

På samma sätt minns vi Saab, Kockums, Facit. Men också den lilla cykelbutiken på hörnan. Ett mönster framträder. Företag har liksom människan en födelse, en livstid och en död.

Standards & Poors har räknat på nyckeltal och publicerat siffror om USAs näringsliv sedan 1860. Deras index över 500 ledande företag är ett begrepp (S&P500). Ur de siffrorna har professor Richard Foster från Yale räknat fram att företagens livslängd på tjugotalet var över 70 år. Idag är genomsnittsåldern bara 15 år. 2027 kommer tre av fyra företag på listan vara sådana vi inte ens hört talas om idag. Hastigheten på förändringen ökar. Det blir allt svårare för företag att överleva. Det behöver inte ens vara dåligt, företagets överlevnad behöver kanske inte vara ett självändamål.

Men VILL man leva längre finns receptet österut. I Japan hittar vi de flesta av världens äldsta företag, flera är äldre än 1000 år gamla. Man har till och med ett speciellt ord för långlivade företag. Shinise. Utmärkande för dem är att de har ett starkt inre skäl för att finnas, en övertygelse som är större än att bara göra vinst. De har ett avsikt med sin existens, ett starkt syfte, som gör att förändringar i omvärlden inte blir dödliga hot - utan istället ses som nya möjligheter.

Det handlar inte om flum och floskler. Pengar behövs och en stadig vinst är en förutsättning för ett livskraftigt bolag. Men vinsten är inte slutmålet, den är bara ett medel och mest en sidoeffekt av att företaget ärligen förtjänar sin plats på marknaden.

Så. Fundera nu på din attityd till förändring och utveckling. Du kan inte stoppa den, du kan inte undvika den. Men du kan omfamna den och du kan bestämma dig för att utvecklingen är din bästa vän. Men du måste börja med att reda ut varför du finns. På riktigt.

Joakim Jardenberg, rådgivare om gamla, nya, digitala och sociala medier och "vd-viskare". Sedan ett år internetchef i Helsingborgs kommun. 

Läs mer om Joakim Jardenberg här.

2014-10-24