Porträttet: Ulf Lindqvist
Ulf Lindqvist, Samuraj

"De bästa i världen arbetar skiten av sig"

Luleå Han började sin karriär som byggnadsingenjör och är idag VD på Samuraj Kommunikation AB. - När jag ser tillbaka på mitt liv kan man säga att jag har haft fem karriärer, säger Ulf Lindqvist.

Det var i slutet av 70-talet som Ulf Lindqvist började arbeta som byggnadsingenjör hos Arne Johnson Ingenjörsbyrå i Luleå efter att ha utbildat sig på KTH i Stockholm. Han arbetade bland annat med projekt inom FOU, forskning och utveckling åt kunder som till exempel Plannja.

- Det hände mycket kring Plannja på den tiden och jag arbetade hela tiden med nya projekt. Jag gillar frihet och vill att det ska hända saker. Rutin har aldrig legat för mig, det kände jag redan då. När det blir ren rutin så vill jag gå vidare annars blir det tråkigt.

Ulf Lindqvist utvecklade även tekniska system under 80-talet, bland annat ett system för beräkning, specifikation och automatisk produktion av byggritningar för en av Plannjas produkter TRP200. Det systemet används än idag.

- Och på den tiden pratade ingen rena persondatorer, för de fanns inte men när jag har en idé så vill jag pröva och se om det fungerar.

När Computer Aided Design (CAD) började uppmärksammas några år senare gick han från att vara byggnadsingenjör till att bli programutvecklare på heltid.

- Vi var flera på Arne Johnson som tyckte att det var verkade intressant, men CAD fanns inte i Sverige så vi importerade ett CAD-program som hette Medusa som utvecklades i England. Snart hade de utvecklat flera applikationer som kunde användas i projekteringar inom till exempel bygg, arkitektur el och vvs. De hittade även på begreppet integrerad CAD-projektering.

- Det tog skruv i slutet av 80-talet. Vi fick massor av kunder och responsen var helt otrolig. De applikationer som vi utvecklade har använts av många konsultföretag för projektering av Globen, Sunderby sjukhus och en massa andra kända byggnader.

Sedan köptes avdelningen som arbetade med applikationsutveckling inom Arne Johnson upp av ett det amerikanska dataföretaget Digital Equipment som just då var tvåa i världen efter IBM.

- De ville komma åt de stora kunderna i Sverige med administrativa system. För oss blev det en kulturkrock. Och nu var jag inte längre bara utvecklare utan även säljare så jag fick lära mig den biten också.

1992 kom den berömda lågkonjunkturen och tillsammans med några kollegor köpte de loss den delen av bolaget som arbetade med CAD. Ulf Lindqvist blev utvecklingschef på nya företaget Cascade.

Nu tog resandet fart ut i Europa och till slut USA.

- Efter en del turer, och många resor till USA, formades tillsammans med affärskontakter i Boston en affärsidé som handlade om att skapa nästa generations notebook. 1998 tog jag min fru och tre döttrar och flyttade dit. Det var den mest underbara och samtidigt mest krävande tiden i mitt liv.

Ulf Lindqvist berättar att han trodde det skulle bli enklare att kombinera familj och arbete om hela familjen flyttade till Boston.

 - Men det gick nästan inte ihop. Jag skulle inte rekommendera det. USA är stort och resorna blev istället fler. Men vår tid i USA har format hela vårt liv. Hela familjen, inte minst våra tre tjejer har enormt självförtroende efter den tiden. 

 1995 kom hypen med Internet och 2001 den stora kraschen. Ulf Lindqvist fick vara med om både uppgång och fall, dessutom i en av världens hetaste städer under den tiden.

 - Det blev skottpengar på IT-människor och vi flyttade hem till Sverige och jag fick reseförbud av min fru. Barnen hade hemlängtan också. Det blev en chock i början eftersom jag under nästan hela 90- talet och under tiden i USA varit på resande fot fyra dagar i veckan.

 Att flytta hem till Sverige var inte den enda utmaning som Ulf Lindqvist stod inför när han landade på Kallax.

 - Jag var tvungen att inse att min IT-karriär var över. Jag hade inte heller något affärsnätverk i Luleå.

 Det var nu resan tillbaka började och han återvände till Cascade, denna gång som säljare.

 - Jag arbetade 8-17 några år, men kände till slut att jag kan det här och ville fortsätta arbeta med utveckling.

 2003 startade Ulf Lindqvist upp affärsområdet Creative Media inom företaget Cascade. 2013 blev det ett eget företag under namnet Samuraj Kommunikation AB för att öka tydligheten kring vad de faktiskt gör - förflyttning av företag från A till B. Idag är han VD på företaget och arbetar mycket med företagsanalyser.

 - Jag är nöjd med namnet och tycker att vi har landat bra. För mig står Samuraj för sanning, lojalitet och att man vågar bli skitig under naglarna när man arbetar. Att verkligen tränga in i kundens affär på ett sådant sätt som ingen annan gjort. En bra dag på jobbet för mig är när alla kommer till kontoret och ger järnet för just kundens agenda.

 För att slappna av spelar han golf, är en stor sportnörd enligt sig själv och missar nästan aldrig Sportspegeln.

 - Jag har själv spelat fotboll och tycker att det är riktigt roligt. Sen passar golf mig eftersom jag är tävlingsinriktad och sen så mår man bra av att spela också.

 Tar kreativa människor oftare med sig jobbet hem?

 - Ja, tyvärr. Det går inte att slå på hjärnan 08.00 och slå av den 17.00, utan det är en pågående process. Men de bästa i världen arbetar skiten av sig.