Krönika: Lennart Håkansson

Det blev inte som jag trodde

Luleå Nu har det gått ett halvår sedan jag startade Affärer i norr. Jag gjorde det utifrån två tankar: Jag ville göra något roligt, och jag ville göra något som jag själv skulle vilja läsa.

Min första tanke var: Jag vill göra något roligt.

Jag ville komma ut på fältet igen, efter 20 år som chef för olika redaktioner och tidningar. Jobba med hantverket, eller ”hands on” som det heter på modern svenska.

Precis som när jag en gång för mycket länge sedan gick journalisthögskolan, drivs jag av en nyfikenhet på hur världen fungerar. Vad vill människor? Vad driver entreprenörerna? Vad får företagen att lyckas, eller misslyckas?

Det känns fortfarande som ett privilegium att få komma ut och träffa människor som har något intressant att berätta.

Att hålla koll på nyhetsflödet är något jag gjort hela livet, både på arbetstid och fritid. Det är en naturlig del av livet. I den här verksamheten gör jag det med företagar-glasögon.

Att ha roligt var min första tanke. Det blev inte som jag trodde. Det blev bättre. Det är roligare än jag kunde föreställa mig i mina mest optimistiska stunder.

En viktig orsak till att det är så roligt att hålla på med Affärer i norr är att det händer så mycket i Norrbotten. Både i stort, med väldiga investeringar i basindustrin och med nystartade småföretag. Företag startar, etablerar sig här, andra företag lägger ner eller flyttar härifrån. Det är både goda och dåliga nyheter. Men det är mycket nyheter.

Det är en väldig aktivitet i Norrbotten. Näringslivet här drar nytta av – och drabbas av - de snabba förändringar som sker nationellt, och internationellt.

Det känns som att man tumlar fram i en livlig fors, som i ett äventyrsbad.

Min andra tanke var: Jag vill göra något som jag själv skulle vilja ha, om någon annan gjorde det. Kanske några fler vill ha samma sak? Så borde det vara.

Även här har mina förväntningar överträffats.

Det har visat sig att det är rätt många som vill ha en nyhetstjänst som snabbt och lättöverskådligt ger en daglig omvärldskoll. Det är inte många som hinner och orkar hålla koll på ett mediebrus som blivit alltmer oöverskådligt.

De människor som har störst behov av att ha koll på omvärlden, har ofta sämst med tid för att ägna sig åt det. De ser gärna att någon de har förtroende för gör det åt dem.

För det handlar inte om automatiserade flöden som Google kan skapa, eller att ha en massa RSS-flöden i sin webb-läsare, eller försöka följa med allt som flimrar förbi på Twitter.

Det behövs någon med tid, kunskap och omdöme som håller koll och väljer ut det som är relevant.

Snabb koll är den ena delen. Ge mer är den andra delen.

Ge mer av sådant som många är intresserade av, men som inte får plats i de etablerade medierna. Små och medelstora nyheter om saker som händer i näringslivet.

De stora sakerna är inget problem. När Ikea etableras släpper alla journalisters komplex för textreklam och det blir helsidor  i länstidningarna. Men att, som i dag, läsa om att det är Nyab Infra som gräver för det nya stadshuset i Kiruna, det får ni veta i Affärer i norr.

Min målgrupp är entreprenörer, företagare, beslutsfattare inom näringsliv, myndigheter och politik, plus alla som är intresserade av näringsliv och samhällsutveckling.

När jag håller koll och när jag väljer och när jag skriver, gör jag det med företagar-glasögon. Vad är intressant för er? Vad är användbart?

Det här gör att jag är ett komplement i Norrbottens medielandskap, inte konkurrent med någon. Därför har jag inte heller någon egentlig konkurrent.

För den som vill läsa mer om min syn på medieutvecklingen, finns en krönika jag skrivit på Nordnytts webb: Är det mediernas höst?

Även i höst blir det krönikor på fredagarna. Och nästa vecka lanserar vi en ny typ av innehåll. Följ med Affärer i norr även i fortsättningen!

 Lennart Håkansson, ansvarig utgivare för Affärer i norr