Kiruna Cargo från noll till störst på ett år

Kiruna Kiruna Cargo har på ett år etablerat sig som en av Nordkalottens största godsterminaler. Till skillnad från andra liknande terminaler är den helt privatägd. Nu planeras nästa steg: att köpa fler lastbilar och kanske förvärva ett åkeri.

Den nya godsterminalen ligger vid den nya järnvägen som korsar vägen mot Nikkaluokta några kilometer från Kiruna centrum.

- Vi ska vara i framkant. Det här kan bli hur stort helst. En sådan här terminal skapar utveckling i nästa led. Det blir mycket kringeffekter runt terminalen. Vi kommer att spela en nyckelroll i stadsomvandlingen, säger Sture Åberg, vd och genom sitt bolag Malmfälten i norr AB hälftenägare i Kiruna Cargo.

För två år sedan fanns styckegodsomlastning på gamla järnvägsterminalen i Kiruna.  Närmsta godsterminaler var i Narvik och Gammelstad, och så den nya godsterminalen i Umeå. Samtidigt var den nya järnvägsdragningen i Kiruna klar.

Då bildades Kiruna Cargo av hälftenägarna, kirunaföretagen Malmfälten i Norr AB och LTH Traktor AB. För ett år sedan fick man sitt första uppdrag, att lasta om fisk från Nordnorge. I dag hanterar man fyra tåg med fisk i veckan, i vardera riktningen. Returtransporterna innehåller varor som ska till Nordnorge.

För ett år sedan hade man 2 kunder, nu har man 22. Kunder är bland annat Stena Metall, Kiruna Wagon och ARE. Volymen har ökat till en omsättning på cirka 9 miljoner kronor. För att klara tunga investeringar på 10 miljoner kronor under året har ägarbolagen skjutit till kapital.

Sture Åberg ser flera områden där man kan vidareutveckla verksamheten.

- Vi har fått förfrågningar om vi kan köra ut till kunderna. Därför har LTH köpt in en långtradare som Kiruna Cargo ska operera. På lång sikt ser vi att vi ska skaffa fler ekipage och eventuellt förvärva ett åkeri, säger Sture Åberg.

En annan plan är att erbjuda kunderna lagring på terminalområdet. En av kunderna, Wibax i Piteå har behov av att lagra vägsalt i vinter.

- Vi kanske satsar på att bygga upp stora tält för lagring åt LKAB, Stena Metall och Wibax. Målet är att bli ett logistikcentrum, säger Sture Åberg.

Det finns dock ett hinder för de storslagna planerna: bristen på tomtmark. Bolaget skulle vilja förvärva 250 hektar mark. Men det är lättare sagt än gjort när man ligger i Sameland med ett regelverk som skyddar den traditionella rennäringen.

I dag är man 4 fast anställda plus ungefär lika många inhyrda i verksamheten.

Visionen om fem år?

- Då är 150 personer sysselsatta i terminalområdet som är ett industriområde med företag som har en fördel av att vara i närheten av järnvägen, och ett behov av lagerytor. Vi ser oss som en spindel i nätet som kan erbjuda kompletta lösningar för lagring, omlastning och utförsel av gods. Vi kommer att ha en nyckelroll i stadsomvandlingen, säger Sture Åberg.