Fullt i påsk för Treehotel
- Jag är jättenöjd. Vintersäsongen som brukar vara över nu pågår fortfarande. Den har blivit väldigt förlängd, säger Britta Jonsson Lindvall, en av grundarna och delägarna i Treehotel.
Beläggningen under den pågående vintersäsongen har varit över 80 procent. Ungefär lika stor procent utgör de utländska gästerna. Under vintersäsongen är närmare 85 procent av gästerna från utlandet, främst England, Australien, USA, Asien och övriga Europa. Nyligen var fem kvinnor från Oman på besök.
Treehotel har ökat så sakteliga år från år, men i och med den här vintersäsongen så ökar det snabbare, med cirka 15 procent jämfört med förra vintern. I och med att beläggningen ökar och det blir fullt, så förlängs också säsongen när gästerna måste boka tidigare eller senare än de tänkt sig.
Nu i april börjar Tatiana Rynbäck arbeta som säljchef för att arbeta med sälj och bokningar. Hon kommer närmast från Creactive Adventures och Råne älvdalsprojektet , och sitter i styrelsen för Bodens Turism ekonomisk förening.
Organisationen behöver förstärkas när verksamheten växer.
- Det som är intressant är att gästerna pratar mycket om oss. Det går från mun till mun. Och det är ju dit vi vill komma. Gästerna sprider information om oss bland annat på Instagram, och en del av dem har väldigt många följare, säger Britta Jonsson Lindvall.
Nyligen har två filmteam, från tv-kanaler i England och Kanada varit och gjort reportage. Även ett filmteam från Turkish Airline har spelat in en reklamfilm på Treehotel. Hotellet är också populärt som ”location”, det vill säga modeföretag och modetidningar fotograferar i miljön. Senast var Canada Goose på besök och tog bilder på vinterkläder.