Jubileum för Grand Kallax

Kallax by Under torsdagskvällen var det premiär och 25-årsjubileum för ett litet men välkänt varumärke: surströmmingen Grand Kallax. Mediebevakningen var omfattande, bland annat filmade Aftonbladet TV.

- Det är ett fantastiskt varumärke som satt Luleå på kartan. Det är inte ofta man får sitta i tv och berätta om Luleå. Det är egentligen otroligt med ett så starkt varumärke när man inte säljer något, säger Yvonne Stålnacke, kommunalråd i Luleå och en av hedersgästerna tillsammans med skådespelaren Stefan Sauk, Jan Scherman, ansvarig för Aftonbladet TV, Johan Spendrup, vd inom Spendrupkoncernen  och Ingela Lekfalk, Företagarna Norrbotten.

Grand Kallax är ett rikskänt sätt att finansiera en föreningsverksamhet. Varje år produceras 1.000 numrerade burkar surströmming som köps av byborna för 100 kronor styck. Därmed får Kallas Bygdegårdsförening in 100.000 kronor. Omkostnaderna är på cirka 30.000 kronor. Byn och Luleå blir rikskänd och ingen behöver sälja lotter för att få intäkter till föreningen.

- Vi bestämde oss för att vi skulle göra surströmmingens Rolls Royce. Nu har vi något som ingen annan har. Syns man så finns man, säger Ulf Lindgren, en av de drivande eldsjälarna bakom Grand Kallax.

Vid jubileumspremiären meddelades att Ulf Lindgren blivit invald i Surströmmingsakademin och att Kallax Bygdegårdsförening får Surströmmingsakademins Guldnål 2015.

Surströmmingsnäringen i stort är stabil, även om den förändrats med tiden. Storkonsumenterna har blivit färre, men å andra sidan har intresset från matnördar ökat. 

Den totala försäljningen av surströmming uppgår till cirka 25 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 700.000 burkar.