Samuraj och Blåfilm bildar nytt bolag för VR

Luleå Två Luleåföretag, kommunikationsbyrån Samuraj och filmbolaget Blåfilm bildar tillsammans ett nytt bolag för Virtual Reality, VR. Det blir ett av de första bolagen i Sverige som satsar på VR mot marknader utanför spelindustrin.

Det nya bolaget Virtual Light VR AB ska marknadsföra sina produkter mot arkitekt- och byggbranschen, situationsutbildning (till exempel brandövningar), terapi (till exempel mot fobier) och tidsreseturism.

Den så kallade VR-tekniken har funnits länge, men har nu förfinats så att det går att skapa realistiska upplevelser i en virtuell omgivning. Från att gå runt tredimensionella byggnader kan gå runt inne i dem. Hittills är det mest spelindustrin som tillämpat tekniken.

 - Vi vill tillämpa tekniken på nya affärsområden. Det finns i spelvärlden men det här är en helt ny inriktning, säger Tomas Ek, Samuraj.

Bolaget Virtual Light VR startade i somras och man börjar med att marknadsföra sig mot arkitektbranschen och mot museer som kan ha intresse av att erbjuda kunder och besökare virtuella upplevelser, där man går runt i ännu inte byggda byggnader eller besöker historiska platser.

- Tänk vad häftigt att ta på glasögonen och gå runt i Gammelstad på 1500-talet, säger Christer Engberg, Blåfilm.

Målsättningen för Virtuel Light VR är att inom tre år nå en omsättning på 10 miljoner kronor och ha 4-6 anställda. Man siktar på en nationell och internationell kundkrets. Den nya generation VR-teknik man använder är en ny plattform som heter Oculus Rift.