Samuraj och Blåfilm bildar nytt bolag för VR
Det nya bolaget Virtual Light VR AB ska marknadsföra sina produkter mot arkitekt- och byggbranschen, situationsutbildning (till exempel brandövningar), terapi (till exempel mot fobier) och tidsreseturism.
Den så kallade VR-tekniken har funnits länge, men har nu förfinats så att det går att skapa realistiska upplevelser i en virtuell omgivning. Från att gå runt tredimensionella byggnader kan gå runt inne i dem. Hittills är det mest spelindustrin som tillämpat tekniken.
- Vi vill tillämpa tekniken på nya affärsområden. Det finns i spelvärlden men det här är en helt ny inriktning, säger Tomas Ek, Samuraj.
Bolaget Virtual Light VR startade i somras och man börjar med att marknadsföra sig mot arkitektbranschen och mot museer som kan ha intresse av att erbjuda kunder och besökare virtuella upplevelser, där man går runt i ännu inte byggda byggnader eller besöker historiska platser.
- Tänk vad häftigt att ta på glasögonen och gå runt i Gammelstad på 1500-talet, säger Christer Engberg, Blåfilm.
Målsättningen för Virtuel Light VR är att inom tre år nå en omsättning på 10 miljoner kronor och ha 4-6 anställda. Man siktar på en nationell och internationell kundkrets. Den nya generation VR-teknik man använder är en ny plattform som heter Oculus Rift.