Frontpoint säljer till Dramaten och Operan

Frontpoint ska leverera sin distansreception till Operan och Dramaten. Avis i Finland är redan kund. Foto: Inlandsinnovation

Frontpoint säljs till Dramaten och Operan

Haparanda Haparandaföretaget Bothnia Invent levererar sin distansreception Frontpoint till Dramaten och Operan i Stockholm.

Genom sitt samarbete med Securitas har bolaget tecknat ett treårsvatal med Kungliga Dramatiska Teatern och Kungliga Operan i Stockholm.

Frontpoint är en så kallad POD, Personal Online Desk, med vilken en reception eller kundtjänst kan skötas på distans och ändå lämna ut till exempel nycklar eller biljetter till kunderna. Det ger möjlighet till personlig kontakt, identitetskontroll och betalning med ljud och bild i realtid.

Frontpoint levereras bland annat till biluthyrningsföretaget Avis i Finland. Ove Åsberg, vd, ser en stor potential i branscher som hotell, turism, biluthyrning och bilverkstäder.

Det finns också stora möjligheter att tillsammans med Securitas, som är ett internationellt företag, skala upp Frontpoints koncept globalt.

- Vi har börjat i Sverige och vår förhoppning att det ska gå vidare internationellt. Vårt arbetssätt passar bra mot globala aktörer med system där det är lätt att integrera vår produkt, säger Ove Åsberg, vd för Bothnia Invent AB.

Bothna Invent grundades 2009 av Vesa Sihvola i Haparanda. Han utvecklade idéen under sitt doktorsarbete vid LTU i Luleå. Företaget är medlemsföretag i Arctic Business Incubator i Luleå.

Annons
Annons