Kärleksaffärer och företagare
I affärsvärden är det förälskelsen, blandat med en god portion realism, som kan väcka liv i bolag som stått stilla, för att sedan ta fart och bli konkurrenskraftiga på den växande globala marknaden.
”Förälskelsen är en drivkraft för att en affär ska bli möjlig. En orealistisk förälskelse som kan ställa till besvär.” Orden är tagna från olika affärsrådgivare och företagare som i veckan föreläst i Piteå och Luleå om generationsväxling och ägarbyten under rubriken ”Växla jämt”.
Passionen med förmågan att släppa det känslomässiga taget blandat med juridik och realism präglar beskrivningen av att köpa eller sälja ett företag.
Säljaren beskriver företaget som älskarinnan eller älskaren, ibland som det kära och ibland bekymmersamma barnet.
Köparen har beskrivit sin lust av att gå från objekt till objekt medan andra talar om livslång kärlek som gått vidare i generationer.
Den mest komplicerade fasen i en affär beskrivs vara förälskelsen. Omdöme stängs av när det gäller det specifika objektet och eventuella brister är svåra att ta till sig. Det är då jurister, revisorer, banker och andra rådgivare, med nödvändighet, behöver ge det krassa rådet att förälska sig lagom.
Att köpa, sälja eller genomföra en generationsväxling av ett företag är för många en känslomässig pärs som startar och slutar långt före och efter affären är bekräftad och påskriven.
Känslor som börjar långt före den tekniskt juridiska affären är genomförd, för att sedan fortsätta länge, ibland resten av livet.
För den som säljer handlar det ofta om att klara av att släppa det känslomässiga taget. För den som köper behövs förälskelsen - utan att känslorna ta över.
I Sverige har vi Europas äldsta företagare. Norrbotten är inget undantag.
Dessa företag behöver bli någon annans objekt. För om vi inte får nya entreprenörer som förälskar sig i de befintliga företagen har vi problem. Om vi då ser perspektivet att det köpet ofta handlar om är ett köp av någons barn, älskarinna eller älskare, så kommer också insikten om vilken ödmjukhet alla i processen behöver uppvisa.
Närmare 25 procent av landets företagare vill trappa ner på fem års sikt. Totalt är det närmare fyra av tio företag som anser att ett generationsskifte eller ägarbyte kan bli aktuellt på tio års sikt. Det slår också mycket hårt mot de mindre kommunerna om ett företag på orten, istället för att genomföra ett genrationsskifte eller ägarbyte, läggs ner.
En generationsväxling och ägarbyte är också en möjlighet att få in nya idéer. Därför behöver vi fortsätta och bli ännu bättre på att skapa mötesplatser mellan gamla, nya och blivande företagare för att låta känslorna ta fart.
Vi har en gedigen småföretagskultur i Norrbotten som vi ska vara rädda om. För att klara framtidens utmaningar behöver Norrbotten vara en plats där innovationer och nya förälskelser uppmuntras och får tar plats. Hur det går för de små och medelstora företagen kommer att avgöra hur det går för Norrbottens fortsatta tillväxt. Utan förälskelse - ingen affär. Och det är just fler affärer Norrbotten behöver annars riskerar många företag att läggas ner.
Realistens nödvändiga kråksång som räddar onödiga krascher för den förälskade är dock av största vikt. I affärsvärlden är det förälskelsen, blandat med en god portion realism, som kan väcka liv i bolag som stått stilla för att sedan ta fart och bli konkurrenskraftiga på den växande globala marknaden.
Så entreprenörer, se er om efter nya objekt att förälska er i!
De behöver er. Norrbotten behöver er. Se bara till att låta någon annan kritiskt granska och analysera ert objekt innan ni bestämmer er.
När detta är gjort, finansieringen är klar, företaget är genomlyst, kalkylen realistisk, avtal fingranskade och er rådgivare bedömer att läget är under kontroll, låt förälskelsen ta fart – ni har precis fått en ny partner i ert liv som kommer att följa er i tankarna. För visst var det så här: En entreprenör är passionerad och har modet att inte bara småflörta, som många drömmare gör utan tillåter att förälskelsen uppstår. Ibland med skiftande objekt som även kan leda till månggifte och sen… då och då … blir det just den affären som ledde till en livslång kärlek.
Ingela Lekfalk, regionchef Företagarna Norrbotten
2015-01-23