Krönika: Lennart Håkansson
Krönika: Lennart Håkansson

Varumärken är viktiga

Luleå Man behöver inte vara dum bara för att man är icke kommersiell, skriver Lennart Håkansson i veckans krönika om SVT, SR och Piteå-Tidningen, bland annat.

Sveriges Television tog nyligen ett beslut som är svårslaget i sin obegriplighet: att kasta bort ett av de starkaste lokala varumärkena på mediemarknaden i Norrbotten: Nordnytt.

Nordnytt heter numera SVT Nyheter Norrbotten. Orsaken, den enda som givits offentligt, är att det blir mer ordning om de lokala nyheterna har enhetliga namn. Ett beslut taget i en byråkrati för att det är skönt med ordning i en byråkrati. För tv-tittarna är det inte någon större lättnad att det heter SVT Nyheter Norrbotten och SVT Nyheter Skåne och så vidare.

För någon som bryr sig om tittarna/kunderna/marknaden skulle aldrig avskaffa ett inarbetat och etablerat varumärke om man inte hade något bättre och modernare, eller det gamla drabbats av något negativt.

Det är helt enkelt så att SVT har, förståeligt nog, riktat all sin kommersiella kraft mot de områden där man har allvarlig kommersiell konkurrens: nöje och underhållning. På de regionala bakgårdarna bestämmer byråkratin i lugn och ro.

SVT Nyheter Norrbotten är så otympligt att man blir full i skratt när SVT på fullt allvar menar att det ska användas i stället för Nordnytt, till exempel när man ska ge cred till SVT:s nordligaste nyhetsredaktion.

För att spara utrymme och förbättra läsbarheten i Affärer i norr skriver jag ”rapporterar SVT Norrbotten”, i analogi med radions ”P4 Norrbotten”.

I dagligt tal fortsätter både tv-publiken och medarbetarna att säga Nordnytt och hur länge det kommer att förbli så, kan man bara gissa. Jag gissar på minst 10 år.

Samtidigt får man vara glad att SVT inte gör som SR, som vill bli kallat Sveriges Radio.

Om SVT velat kalla de nordligaste nyhetssändningarna för ”Sveriges Television Nyheter Norrbotten” hade man nått sovjetiska höjder i byråkratisk ordning och namngivning.

Ja, så var det public service-systern SR, eller Sveriges Radio. Jag kan förstå att man vill använda det tydligare Sveriges Radio i många sammanhang. Men när man för ett par år sedan ändrade domännamnet från sr.se till det längre och otympligare sverigesradio.se fick jag svårt att följa med. Bara dumt. Nu är det inga praktiska problem eftersom det fortfarande går lika bra att skriva sr.se i webbläsarens adressfält. Så korkade att de slänger bort en sådan fantastisk förkortning är de ändå inte.

I alla branscher med kommersiell konkurrens jobbar företag med slagkraftiga förkortningar. Det är därför Sveriges Television kallar sig SVT i en bransch full av bolag som heter förkortningar.

I tidningsbranschen har företagen i över hundra år arbetat in förkortningar om det gått. DN (Dagens Nyheter) och NSD (Norrländska Socialdemokraten) är några exempel. I brist på förkortningar har man kortat namnet: Norrländskan (främst bland äldre läsare) och Kuriren (i Norrbotten lika med Norrbottens Kuriren).

När Piteå-Tidningen upptäckte internet (det ligger delvis utanför Piteå) var domänen pt.se upptagen och man blev tvungen att använda det otympliga pitea-tidningen.se. Men nu har man rätt till och använder det enklare pt.se.

Ett kommersiellt bolag, som är beroende av sina kunders agerande (PT) går rakt motsatt väg mot ett bolag som får sina intäkter via politiska och byråkratiska beslut (SR).

Jag gillar public service och tror att SR och SVT kommer att spela allt viktigare roller för nyhetsförmedling och demokrati i framtiden. Men man behöver ju inte vara dum bara för att man är icke kommersiell.

Till slut i denna krönika om varumärken, så måste jag erkänna att jag är lite orolig för den svenska sommarens rykte. Hur som helst önskar jag alla Affärer i norrs läsare en bra sommar.

Lennart Håkansson, ansvarig utgivare för Affärer i norr

PS. Tipsa mig gärna om en slagkraftig förkortning.DS.

2015-06-26