Veckans krönika: Inger E Pedersen
Krönika: Inger E Pedersen

Klubben för inbördes beundran

Luleå Jag vill vara med i Klubben för inbördes beundran, skriver Inger E Pedersen, vd för Norrbottens Handelskammare, i veckans krönika.

"Klubben för inbördes beundran". Det är ett uttryck som min käre far, och många andra, brukar använda tillsammans med ett föraktfullt tonfall och rynkad näsa. ”Klubben för Inbördes Beundran” är minsann ingen bra klubb att vara medlem i, för då är man drabbad av nepotism, navelskåderi och trångsynthet. Inte heller är det bra för dem som ej är medlemmar i sagda klubb, för då får man ju inte vara med. Men jag kan faktiskt tycka att ibland är det befogat med klubbar och sammanhang full av beundran för varandra. Jag kommer tillbaka till det senare.

Nätverk, passion, specialisering och goda exempel.

När jag skriver det här har jag tillbringat dagen på ett seminarium arrangerat av Invest in Norrbotten på temat att paketera affärsmöjligheter i vår region för att attrahera nya investerare och företagsetableringar. Ett angeläget ämne med en hög grad komplexitet och ofattbar global konkurrens. Jag ska inte gå in på detaljer om alla kloka saker som sades men några ord som återkom under dagen var: passion, specialisering och nätverk. I stort sett alla talare poängterade vikten av att känna en passion för det man gör, vikten av att veta inom vilket område man är specialiserad och vilka underverk goda nätverk gör för affärer.

Britta Stoltz-Lundström, styrelseproffs och investerare, sa att det som är avgörande för hur väl du lyckas med en ny etablering är beroende av hur snabbt man som företagsledare lyckas ta sig in i nätverken på platsen. Detta oavsett om det handlar om grannkommunen eller ett annat land.

Fredrik Kallioniemi, The Node Pole, visade under sin presentation att passionen han pratar om inte bara är tomma ord utan ytterst verklig. För honom och alla de som jobbar med att attrahera ännu fler datacenter till vår region.

När det gäller specialiseringen så är Arctic Group ett exempel på hur man genom att jobba smart inom en nisch kan bli en världsledande aktör.

Dessa tre företagare är också goda exempel på de som lyckats inom sina respektive branscher. De kan fungera som bra förebilder för andra regioner, företag och entreprenörer. Goda förebilder är verkligen något som vi aldrig kan få för mycket av och vi vill hela tiden höra nya framgångssagor från vår region.

Anledningarna är flera, vi fylls av stolthet över att personer och företag från just vår stad, kommun, region eller land har lyckats så väl. Vi kan lära oss mycket av andras lärdomar, kanske till och med undvika några av fallgroparna. Och förhoppningsvis kan vi också få inspiration att göra en liknande, eller ännu häftigare, resa själva. Stolthet, lärdomar och inspiration, det är inga dåliga bieffekter av att det går bra för företag, personer och platser i vår närhet.

Det är också därför som vi ska hylla och lyfta fram framgångsrika företag. Självklart för att de som jobbat hårt och nått framgång ska få uppskattning för vad de åstadkommit, men också för att alla vi andra ska få en del av överspillningseffekterna. Näringslivsgalor med det syftet finns i lite olika format runt omkring i länet. Kiruna, Boden, Haparanda, Övertorneå och Kalix har redan hunnit fira sina duktiga företagare i år.

När ni läser detta, fredag 8 maj, är det dags för Näringslivets Pris i Luleå, galan där Luleås duktiga företag och entreprenörer ska prisas. Inför varje gala finns det kanske vissa som rynkar på näsan och föraktfullt säger:

”Jaha, är det dags för Klubben för Inbördes Beundran att sammanträda igen?”

Ja, det är det! Och jag vill gärna vara en del i den klubben, jag vill vara med och hylla skickliga företagare i Norrbotten. Mitt enda krav för medlemskap är att klubben fortsätter växa och breddas så att vi hela tiden hittar nya goda exempel från Norrbotten att lyfta fram. Kvinnor och män från olika nischer, med olika bakgrunder och av varierande ålder. Så ikväll kommer jag att applådera hårt för alla nominerade och vinnare och njuta av de framgångssagor som berättas. För vem älskar inte bra sagor, särskilt om de handlar om magiska landet Norrbotten?

Inger E Pedersen, vd Norrbottens Handelskammare