Tack, tack, tack till er som varit med på resan

Luleå I fredags kväll på galamiddagen Näringslivets pris i Luleå fick jag ta emot priset för Årets nyetablering. Det var väldigt roligt. Eftersom det var ett oerhört proffsigt arrangemang och en rapp dramaturgi blev det inte utrymme för några längre tacktal. Så det kommer istället här.

Jag vill tacka dem som betytt mycket för Affärer i norr. Jag börjar med inspirationen. Den hittar man i Smedjebacken och Stockholm.

I Smedjebacken sitter en man som heter Åke Bergman. Han bevakade i många år från sin enmansredaktion hela Mediesverige. Alla chefer, både redaktionella och på de kommersiella avdelningarna, prenumererade på hans nyhetsbrev som kom vid åtta varje morgon. Korta notiser om affärsmässigt intressanta händelser. Om man inte läste igenom åtminstone rubrikerna, kände man att man inte hade koll.

I Stockholm sitter min son Axel Andén som ägare och chefredaktör till Medievärlden som tagit över rollen som den viktigaste informationskällan för nyheter i mediebranschen, med en nyhetssajt och ett nyhetsbrev varje dag. Han har också varit ett bollplank kring digital publicering och sociala medier.

I arbetet med att lansera Affärer i norr är det två personer som spelat en stor och viktig roll. Både för att de trodde på och uppmuntrade idén och för sitt professionella sätt att bidra till dess förverkligande.

Det är Thomas Andersson och hans kolleger på Meramedia som gjorde en fantastiskt snygg och funktionell sajt och ett snyggt och lätthanterat nyhetsbrev. 

Det är Mikael Lindgren och hans kolleger på Reklam365, som lyckades med bedriften att redan från början sälja in annonser till en produkt som inte fanns i verkligheten. Deras arbete säkrar tillräcklig finansiering för att ge ut Affärer i norr.

Det ger en naturlig övergång till nästa tack.

Ett stort tack till de sponsorer som redan före starten trodde på och uppmuntrade idén. Att de har stannat kvar även år två är uppmuntrande. Vilka de är kan ni se längst ner på sajten och i brevet.

Och tack alla annonsörer som identifierat Affärer i norr som en intressant kanal för att nå en intressant målgrupp.

Sist men inte minst: tack alla ni som läser sajten och prenumererar på nyhetsbrevet. Utan er skulle ingen vilja annonsera och jag skulle nog tröttna rätt fort och göra något annat.

Naturligtvis också ett stort tack till Ulf Boström, Diös, och de andra i juryn som utsåg Årets nyetablering och valde Affärer i norr. Priset blev en välkommen officiell bekräftelse på att idén med Affärer i norr var rätt och att jag och mina samarbetspartners har lyckats genomföra den på ett sätt så att den uppskattas av målgruppen.

Tack alla!

Lennart Håkansson, ansvarig utgivare för Affärer i norr