E-generationen ställer nya krav på turistnäringen

Luleå När e-generationen ska ut och resa förväntar de sig total digital närvaro, vilket ställer turistnäringen inför nya utmaningar. Vad det innebär för näringen undersöker en forskargrupp vid Luleå tekniska universitet.

Det handlar om en generation som gör allt online och lever enligt devisen ”om man inte syns på nätet så finns man inte”. Inom besöksnäringen finns många småföretagare som saknar kunskaper och resurser för att hantera internet.

Forskningsprojektet har redan fått fram en del både väntade och oväntade resultat.

Att ha en fungerande och levande hemsida med bilder, beskrivningar av vad man kan se och göra, öppettider och möjlighet att göra sina bokningar online rankas högt. Däremot verkar mobilanpassade sidor vara mindre viktigt för målgruppen, vilket överraskade forskarna.

– Besöksnäringen växer. Det är en bransch som vi har stora möjligheter att konkurrera inom framöver och det är en bransch där kunderna lyssnar mycket på vad andra säger. Därför är det viktigt att förstå vad de framtida kunderna vill ha för info, hur de söker och sprider den. Vår forskning blir ett stöd och en motivation till att prioritera sin närvaro på internet, säger Åsa Wallström, professor inom industriell marknadsföring vid LTU.

Forskningsprojektet sträcker sig till våren 2016 och då kommer de fullständiga resultaten att kunna visas upp.