Aasa, Abisko och Icemusic prisade av besöksnäringen.

Gällivare Peter Aasa, Aurora Sky Station i Abisko och Tim och Birgitta Linhart, Icemusic fick ta emot pris när Academy of Swedish Lapland genomfördes i Gällivare.

Vid mötet på Quality Hotel & Resort Lapland, som är en branschträff för besöksnäringen, deltog 150 personer. Under mötet delades priset Award of Swedish Lapland ut i tre kategorier: 

Peter Aasa, som driver Quality Hotel & Resort Lapland, blev Årets möjliggörare med motiveringen: “En sann entreprenör som investerar strategiskt och stort i såväl företagets, platsens och regionens konkurrenskraft, och i en gestaltning som stolt synliggör platsens unika historia med stil och kvalitet som svarar mot den globala resenärens behov och efterfrågan.”

STF Aurora Sky Station i Abisko, med platschefen Helena Runeberg, utsågs till Årets innovation med motiveringen: “STF Aurora Sky Station har paketerat Abiskos världsunika förutsättningar att erbjuda den globala resenären en oförglömlig norrskensupplevelse – en av den arktiska regionens största reseanledningar – som även fått Lonely Planet att utse Aurora Sky Station till nr 1 av världens bästa platser att uppleva ljusfenomen 2015.”

Tim och Birgitta Linhart, Icemusic utsågs till Årets brobyggare med motiveringen: ”Konstnärer som skapar arktisk konst, där det frusna vattnet blir till ljuv musik som förenar, fascinerar och fångar själar över hela världen. Där språket för länge sen mist sin betydelse och destinationen Swedish Laplands unika kultur talar direkt till den globala resenärens hjärta.”

Bakom arrangemanget står Swedish Lapland Visitors Board som är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform för besöksnäringen i Norrbottens läns kommuner och Skellefteå och Sorsele kommuner.