Krönika: Matz Engman

There´s no business like Luleå business

Luleå Vi har samlat ihop vårt lag och vi går för vinst, för matcher av det större slaget vinner man tillsammans, skriver Matz Engman.

Jag ser ett Luleå och Norrbotten som växer! Aktuella siffror visar på att efter Stockholm är det Norrbotten med Luleå och Malmfälten som har den största bruttoregionalprodukten per invånare. Vi får rapporter om planerade investeringar under kommande år på ca 200 miljarder kronor inom gruvor och industri, vindkraft, datacenter, infrastruktur, rymdindustri, besöksnäring och samhällsomvandling.

I min roll som vd för Luleå Näringsliv ser jag med stolthet på den positiva utveckling som råder: befolkningen ökar, etableringar ökar och näringslivet växer tillsammans med en låg arbetslöshet. I Sverige sker tillväxten idag till stora delar i norra Sverige och Luleå är en stad som växer och har på de tre senaste åren fördubblat sin befolkningstillväxt jämfört med de senaste 20 åren. Svenskt Näringsliv gör årliga mätningar av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner och i den listan har Luleå de fyra senaste åren gått från plats 162 till 77. Rankingen visar på en tydlig trend och det är vindar av entusiasm och stolthet som råder.

Om jag tänker tillbaka fyra år så var verkligheten en annan. En avgörande skillnad är att det idag finns gemensamma mål för både näringsliv och kommun att jobba mot – tillsammans. I Luleå har vi bestämt oss för att växa med målet 10.000 nya Luleåbor och att det de kommande tio åren ska byggas mellan 5.000 och 6.000 nya bostäder. Vi har samlat ihop vårt lag och vi går för vinst, för matcher av det större slaget vinner man tillsammans.

Ett led i arbetet mot målet har varit att gemensamt delta på mässan Stockholm Business Arena för att attrahera fler fastighetsägare att investera och bygga i Luleå. Med årets tema i bagaget ”There’s no business like Luleå business” har vi just kommit hem från årets mässa. En jämförelse mellan nuläget och starten för fyra år sedan är minst sagt fantastisk. En resa som gått från att berätta för skeptiska investerare var Luleå fanns på kartan till att vara en självklar aktör. Jag bevittnade själv hur en journalist som besökte vår monter på Stockholm Business Arena fick revidera sin kunskap om nuläget i Luleå genom ett uttalande från Knut Rost, vd på Diös:

– Vi har ett antal kriterier som vi har ställt upp för att en ort ska vara intressant för oss. Det ska vara en positiv befolkningstillväxt, finnas fungerade infrastruktur, ett aktivt näringsliv, universitet samt vara en tydlig stad med en bra mix av bostäder, event och företag. Luleå uppfyller alla kriterierna och är på så sätt en av våra favoritstäder.

Inför framtiden vet vi att flera aktörer kommer att följa Rikshems val att investera 2,5 miljarder i Luleå. Den starka målbilden och samsyn från politiker, tjänstemän och Luleå Näringsliv är det som lägger grunden för att fortsätta sälja vår stad och skapa fler affärsmöjligheter. Tillväxt ger nya arbetstillfällen som genererar behov av bostäder. Och den stad som bygger är en stad som växer – det har hela tiden varit vårt motto. Och fortsätter att vara det. För det är nu det händer. Kom ihåg ”Companies on the move and people on the move are always attracted to cities on the move” och det är individer som gör skillnad.  There’s no business like Luleå business.

Matz Engman

2015-10-02

Matz Engman är sedan 2011 vd för Luleå Näringsliv. Han har tidigare arbetat på Telia, Linjeflyg/SAS, Frontec och Luleå Science Park. Han har startat och varit verksam i egna bolag. Han var också en i teamet som arbetade med Facebooks etablering i Luleå.