Krönika: Inger E Pedersen

Manegekrattaren och artisterna i Team Sweden

Luleå Inger E Pedersen skriver om Team Sweden och alla satsningar som görs för att främja svenska företags export.

Sverige är en exportberoende nation med en stolt tradition av att sälja varor och tjänster över hela världen. Vi har lyckats mycket väl historiskt sett och 2013 bestod vår BNP till 45,8% av export. Men utvecklingen har gått för långsamt senaste åren. Trots att svensk export ökade 5% första kvartalet 2015 jämfört med Q1 förra året så har exporten totalt sett inte utvecklats i den takt som företagen själva och regeringen har hoppats.

För att komma till rätta med det här presenterade Närings- och Innovationsministern Mikael Damberg den 28 september en ny exportstrategi. Syftet är att övervinna de utmaningar som den svenska utrikeshandeln står inför:

- Svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna.

- Fler små och medelstora företag måste våga och vilja exportera.

- Svenska varor, tjänster och system måste nå ännu högre upp i förädlingskedjan.

- Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister måste öka.

- Den globala handeln måste hållas öppen.

Exportstrategin omfattar 22 prioriterade områden som regeringen vill satsa på för att stärka landets export. 

• Team Sweden – bättre samordning av exportstödet
• Ökad svensk närvaro på tillväxtmarknaderna
• Regionala exportcentra – ”en dörr in” till exportrådgivning
• Digital exportinformation – ”ett enda fönster”
• Stärk viljan att exportera
• Finansiering och kreditgivning
• De största affärerna
• Övergång från bistånd till bredare ekonomiskt samarbete
• Ökat utbyte med internationella organisationer
• Det ska vara enkelt att importera och exportera
• Förenkla gränsöverskridande e-handel och dataflöden
• Främja personrörligheten till och från Sverige
• Satsa på internationell standardisering
• Kartlägg export- och importproblem och handelshinder
• Höjd ambition för hållbart företagande
• Utländska företag ska vilja investera i Sverige
• Innovativa och tidigt internationaliserade företag
• Stärk Sverigebilden i utlandet
• Fler besökare till Sverige
• Stärk talangattraktionen
• Sök de globala evenemangen
• Fler direktlinjer till och från Sverige

Det är en lång lista på kloka insatser och väldigt mycket manegekrattning för att förenkla och ge bättre förutsättningar för näringslivet. Ett av de prioriterade områdena är Team Sweden, en satsning på att kraftsamla alla statliga organisationer och bolag som verkar för exportfrämjande insatser. Syftet är att göra det enkelt och tydligt för företag som vill ut på exportmarknaden. En god intention då det många gånger råder oklarhet över vem som gör vad och framförallt finns det många luckor.

Jag har själv tillhört en av dem som krattat manegen i nästan sju år, allt för att bidra till en ökad internationalisering av norra Sverige i olika former.  Jag vet att det många gånger kan vara förvirrande för företag att veta vilken organisation som gör vad och hur man ska orientera sig.  Det är många som vill hjälpa till i det här. Just nu i Norrbotten så pågår flera olika satsningar på att stötta företag i början av deras exportresa.

Några av projekten är North Business Arena, Pegin XL och Nordic Business Support. Projektägarna är Expandum, IUC Norrbotten tillsammans med Business Sweden samt Norrbottens Handelskammare. I Skellefteå finns Gate88, ett privatägt bolag som erbjuder liknande tjänster som de offentligt finansierade verksamheterna har haft som uppdrag länge. Nämligen att stötta företagen på vägen ut. De är också en del i Team Sweden.

Jag gillar tanken på Team Sweden, jag tror att det är så vi måste tänka för att vi ska nå framgång ur ett nationellt eller regionalt perspektiv. Det är inte bara en insats, eller en aktör som kan göra all skillnad. Däremot så kan flera små insatser sträva mot samma mål.

I min värld är Team Sweden så mycket mer än bara de offentliga aktörerna, de statligt finansierade verken och övriga näringslivsorganisationer. Som jag ser det är alla inom näringslivet kärnan av Team Sweden.

För när manegen ligger där färdigkrattad och putsad så till den milda grad att den med lätthet kan misstas för ett blankpolerat dansgolv, ja då vill det till att artisterna inte får scenskräck utan att de själva känner sig redo att gå ut och visa upp allt vad de kan. För det är ju företagen som är stjärnorna och ska slå publiken med häpnad.

Och helt ärligt, efter att ha stått med en kratta i handen i flera år börjar jag känna att det kanske är dags att gå ut i strålkastarljuset. Vem vill följa med mig?

”Go Team Sweden!”

Inger E Pedersen

2015-10-09

För att läsa mer om exportstrategin i sin helhet gå in på regeringens sida.

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/09/ytterligare-800-miljoner-till-okad-export/