Teija Aho Guldhaven

Teija Aho vill skapa ett hållbart fiske. Foto: Simon Eliasson

Löjrensning

Löjan rensas. Foto: Norrbottens Kustfiskarförbund

Guldhaven satsar på ny fiskfabrik

Kalix Guldhaven Pelagiska AB, känt för sin löjrom, investerar 20 miljoner kronor i en ny fiskfabrik. En del i utvecklingen är att ta hand om och sälja hela löjan.

- Vi har valt att ta hand om hela fisken och inte bara rommen, säger Teija Aho, vd.

Den nya fiskfabriken har bland annat nya kyl- och frysutrymmen, transportband, och sorterings- och filémaskiner. Guldhaven är det enda företaget i Norrbotten som använder hela löjan vilket har inneburit förändringar i hanteringen.

- Vi var tvungen att återgå till det gamla sättet att avlägsna rommen. Vi bryter inte längre av löjan utan trycker ut rommen med tummen och eftersom det tar längre tid att rensa fisken har vi anställt mer personal som arbetar i tvåskift dygnet runt.

Från 20 september till 25 oktober pågår produktionen och nästa år kommer Guldhaven Pelagiska även att tillverka egen surströmming i fabriken.

- Vi kommer att fortsätta med renoveringen under vintern, men just nu är det fokus på löjan.

Cirka 80 procent av den rensade löjan går på export och löjfiléerna säljs både i Sverige och Finland. Företaget har även ett samarbete med fyra krogar på Stureplan i Stockholm.

- Löjan är en utmärkt resurs och det är slöseri att bara ta rommen. Vi vill skapa ett hållbart fiske, säger Teija Aho.

Guldhaven kommer att sälja färdiga förpackningar med filéer till storkök och även 300 grams frysförpackningar till utvalda butiker.

Teija Aho hoppas att de kan utöka fabriken med fler filémaskiner och mer personal nästa år.

- Det känns jättespännande att växa och utöka sortimentet, det är helt rätt i tiden nu när allt fler företag tänker på miljön och agerar.

Annons
Annons