It´s all about the data
På en internetminut har över 700 000 facebookinloggningar gjorts, nästan 21 miljoner meddelanden har skickats via WhatsApp och 350 000 nya tweets har publicerats. Det är inte konstigt att vår tid kännetecknas av ett konstant känsla av FOMO (Fear Of Missing Out).
Det är inte heller underligt att vi i detta enorma flöde av information gärna sorterar bort det som inte intresserar oss. Användandet av annonsblockerare ökar och vissa analyserar det som ett tecken på en reklamtrötthet. Fast är det egentligen reklam man är trött på? Nej, det är snarare ett tecken på att man är less på reklam som inte är relevant för en. En uppmaning till oss i kommunikationsbranschen att göra mer målgruppsanpassat innehåll. Förutsättningarna för att göra det har aldrig varit bättre, tack vare just den enorma tillgången på data.
Förra veckan lanserade det amerikanska företaget Organic Valley kampanjen ”Real Morning Report” för att marknadsföra sina proteindrycker. Kampanjen fick snabbt stor spridning i medier världen över. Istället för att som i så många reklamkampanjer visa upp professionella kvinnor med all tid i världen på morgonen för träning, avancerade skönhetsrutiner och eleganta frukostar visade man upp verkligheten. Kampanjen baserades på en undersökning av amerikanska kvinnors morgonrutiner. Och gissa vad, i princip ingen hade tid för yoga på morgonen eller att äta en trendig rawfood-frukost. Ett ganska tydligt exempel på hur man genom data gör sig relevant för sin målgrupp och dessutom sticker ut rejält i förhållande till den förskönade bilden som så många andra reklammakare väljer att måla upp. Med bra fakta på handen kommer man långt.
Teknikanalysföretaget Gartner presenterar varje år en rapport där de bedömer mognadsgraden för nya tekniker. De senaste åren har kurvan toppats av Big data och Gamification, men nu senast har dessa två fått konkurrens av Internet of things (sakernas internet). Nu håller alla möjliga saker på att kopplas upp till internet, vilket ger företag möjligheter att använda den här datan för att utveckla sina produkter och skapa affärer, genom till exempel realtidsmarknadsföring. Tänk dig ett smart kylskåp som signalerar att smöret är slut och lägger till smör på din inköpslista, då kan matvaruaffären passa på att erbjuda specialpris på bröd som du säkert gärna vill ha till smöret.
Fast det blir som allra mest spännande när man tittar på vad Big data och Internet of Things kan leda till i nästa steg. Ett exempel är appen First Derm som undersöker hudfläckar. Du skickar in en bild på ditt födelsemärke och på andra sidan sitter en hudläkare som kan avgöra om du är orolig i onödan eller om du borde kolla upp det. Detta sparar enormt med resurser för hälsocentraler och sjukhus då omkring 90 procent av alla som kollar upp ett födelsemärke är oroliga helt i onödan. En riktigt bra app med andra ord. Men så till det häftiga, när en miljon bilder kommit in har man fått in nog med data för att datorn ska kunna lära sig att själv avgöra om födelsemärket behöver kollas upp.
En annan spännande sak är – att för mig som jobbar i kommunikationsbranschen, blir det ännu svårare att förklara vad vi gör på jobbet. För idag gör vi väldigt många olika saker, men det funkar nu mer än någonsin att säga: ”Vi jobbar med data”.
Anton Norberg, vd för Yours kommunikationsbyrå