Satsning på biobränsle kan rädda flyget i norr.

Luleå Intresset för att bilda en regional fond för att öka användningen av bioflygbränsle var stort när representanter för myndigheter och näringsliv informerades om Fly Green Fund vid ett möte i Luleå på torsdagskvällen.

Flyget har stor miljöpåverkan och därför utreds en särskild flygskatt, vilket oroar myndigheter och näringsliv i norra Sverige.

Fly Green Fund är en ekonomisk förening som arbetar för att Norden ska bli en världsledande bioflygregion.

- I dag är biobränsle 4-5 gånger så dyrt som fossilt bränsle. Därför kommer användningen inte igång. Volymerna måste upp och tillverkarna bli fler, säger Maria Fiskerud, vd för Fly Green Fund.

Genom bidrag till Fly Green Fund kan myndigheter, företag och privatpersoner bidra till att mer biobränsle används och flyget blir miljövänligare. Därmed kan det också skapas ett underlag för produktion av bioflygbränsle med restprodukter från skogen som råvara. Vilket gör bränslet billigare.

Företag kan betala in en viss summa per flygbiljett till fonden och privatpersoner kan också betala genom Swish.

75 procent av bidragssumman går till att köpa bioflygbränsle och 25 procent till att stödja lokal produktion av bioflygbränsle. På så sätt vill Fly Green Fund bygga upp en marknad i Norden och få igång lokal produktion. Samarbetspartners är bland annat KLM, SAS och Swedavia.

Större tillgång på biobränsle gör det möjligt att flyga miljövänligt, vilket blir avgörande för att kunna upprätthålla de viktiga flygförbindelserna mellan norra Sverige och resten av landet och världen. Flygförbindelser som annars kan avsevärt fördyras av en miljöskatt på flyget.

Det var mot den bakgrunden Luleås kommunalråd Niklas Nordström kallat representanter för myndigheter och näringsliv till ett möte om Fly Green Fund. 

Vid mötet diskuterades att gå vidare och bilda en regional fond inom Fly Green Fund, på samma sätt som skett på andra håll i landet. Bland annat så förbereds regionala fonder i Sundsvall, Örnsköldsvik och Skellefteå.