Nya studentprojekt inom spel
Det handlar om en virtuell gruva, en digitaliserad hög med material, e-träning i utsatta miljöer, mobil VR-hockey och mobilspel med miljötänk.
Det är inom högskoleingenjörsutbildningen i datorspelsutveckling som projekten tagits fram.
De fem projekten är:
Djup&Mörk AB: Hur kan man skapa ett lärande om sprängcykeln i en gruva? Hur kan flaskhalsar eller oplanerade händelser hanteras i en utvinningsprocess? Genom att simulera olika händelser kan vi analysera utfallet i produktionskapacitet och få bättre förståelse för helheten i en gruva.
DARO: En prototyp för visualisering av en hög med material. Stora mängder värden ligger lagrade i olika högar och ny teknik medför att vi kan samla digital information kring högarnas förändringar över tid och visualisera detta.
Extraction VR: VR-miljö för e-träning av personal i extremt utsatta miljöer. Studenterna har arbetat med att omstrukturera och att förbättra prestanda av en tidig VR-prototyp där man interagerar genom att använda händerna i stället för att hålla i en kontrollenhet.
WHM Challenge: Med utgång från ett hockey manager-spel har studenter utvecklat en prototyp där två managers kan utmana varandra med spelare från sina lag i en mobil VR-miljö. Spelarnas visualisering av matchen på en hockeyrink sker i ett VR-headset medan publik kan följa utmaningen på en extern skärm.
Evergreen: Studenter har utvecklat ett backend för ett Pokemon Go-liknande mobilspel med miljötänk (serious game). Spelet är en del av ett examensarbete inom masterutbildningen i distribuerade datorsystem för hållbar utveckling.