Krönika: Natalie Sidén

Bilden av ett starkt Norrbotten

Luleå Natalie Sidén, projektledare vid Norrbottens Handelskammare, skriver om de goda resultaten som Norrbottens satsning i New York lett till och den stolthet hon känner för länets utveckling.

2015 var ett år då samarbetet mellan näringsliv, samhälle och akademi i Norrbotten utvecklades ytterligare. Tillsammans med en grupp representanter reste jag i november månad för att profilera Norrbotten på den amerikanska marknaden. Platsen var New York och arenan Green Summit – en årligen återkommande kongress arrangerad av Svensk-Amerikanska Handelskammaren.

Att få förmånen att arbeta med detta uppdrag har för mig varit otroligt givande. Norrbotten betyder mycket för mig och jag är stolt över att få vara en del av utvecklingsarbetet genom min roll på Norrbottens Handelskammare.

Jag minns däremot hur jag resonerade 2005 när jag just tagit studenten och inte annat än längtade bort från min hemstad. Jag upplevde den inte som en plattform för min yrkeskarriär och redan dag två efter studenten flyttade jag. Några år senare kom jag att återvända till ett Norrbotten i stark utveckling och med en positiv framtidstro. Jag sveptes med av detta och idag fullkomligt älskar jag att leva här!

En av målsättningarna med satsningen i New York var att förmedla just den här positiva utvecklingen samt att synliggöra de affärsmöjligheter som finns i regionen. Något som vi på lång sikt hoppas ska leda till både nya företagsetableringar och investeringar samt fler besökare till regionen. 

Under dagarna i New York presenterade vi de unika affärsmöjligheter som finns i vårt kalla klimat inom exempelvis datacenterindustrin, biltestverksamheten och besöksnäringen. Vi valde även att lyfta fram gruvnäringen, Kiruna stadsflytt och den forskning och innovation som bedrivs vid Luleå tekniska universitet.

Vi förmedlade en bild av ett starkt Norrbotten där de lokala företagen spelar en central roll; utan dessa entreprenörer hade vi aldrig kunna skapa den position vi har idag. Detta var tydligt inte minst under förberedelsearbetet inför resan till USA och resultaten efter genomförandet lät inte vänta på sig. Bland deltagarna på Green Summit fanns en grupp FN-ambassadörer som blev mycket fascinerade över den bredd av intressanta områden som vi har i Norrbotten. Intresset var så starkt att en FN-delegation avser att besöka länet.

Norrbottniska produkter synliggjordes och värdefulla nätverk skapades under veckans uppskattade event. Satsningen ledde också till konkreta affärer och nya exportmöjligheter för norrbottniska företag. Norrbotten är hett och gör nu tydligt avtryck på världskartan. Visst har vi fortfarande många kliv att ta när det gäller att paketera affärsmöjligheterna i vår region men vi har kommit en bra bit på vägen!

År 2016 kommer bli ett år då vi på Norrbottens Handelskammare växlar upp och jobbar ännu mer med internationell handel för att hjälpa fler företag ut på den globala marknaden. Tillsammans med näringsliv, akademi och samhälle fortsätter vi att vara en del i det viktiga och stimulerande arbete som finns kvar att göra.

Varmt välkommen 2016!

Natalie Sidén 

Projektledare på Norrbottens Handelskammare