Ett nytt kapitel i den moderna berättelsen om Norrbotten
”Förändring kräver inte tid utan initiativ” skrev Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen i en krönika nyligen. Seher Yilmaz är ledare för en organisation som har fått såväl företag som musikfestivaler att sträva efter mångfald. Vissa för att de vet att det är en framgångsfaktor och andra för att de helt enkelt varit tvungna att göra det för att inte framstå som sur mjölk som passerat sitt bäst-före-datum för länge sedan.
I februari arrangeras för första gången Norrbotten Media Week på intiativ av aktörer i Piteå och Luleå. Så småningom hoppas vi att hela länet vill delta, därav namnet. Det handlar också om förändring. Tidigare har det varit vi som har rest iväg för att delta på liknande evenemang i Sverige och utomlands, främst till storstäder.
Norrbotten Media Week breddar bilden av länets näringsliv och kommer att bli en viktig del i berättelsen om det moderna Norrbotten. De senaste åren är det många som har arbetat för att bilden av Norrbotten ska moderniseras. Att fler ska veta hur roligt det är att bo i Norrbotten, vilka möjligheter som finns här både när det kommer till jobb, boende och fritid. Vår största utmaning är att vi behöver bli fler och då är det viktigt att vår berättelse är attraktiv.
Unika turistattraktioner som Icehotel, Treehotel och Ice Music har varit och är en stark motor för att locka besökare till länet. Besök skapar affärer för många fler än bara för aktörer i besöksnäringen, handeln är ett bra exempel. En av besöksnäringens framgångsfaktorer i dag är Swedish Lapland, som blivit en gemensam plattform för uthålligt arbete med strategier, marknadsföring och innehåll och på det sättet varit en katalysator för branschens utveckling. Vi är många som inspirerats och vill fortsätta bidra till berättelsen om det moderna Norrbotten, samtidigt som vi fortsätter skapa tillväxt.
Norrbotten Media Week har potential att bli ett dragplåster och bidra till att det i framtiden ska vara lika självklart att åka på en branschträff i till exempel Luleå som att göra det i Stockholm, Göteborg eller Austin.
Kommunikationsbranschen i Norrbotten, som jag är verksam i, växer och det ser vi i ett ökat antal byråer, i att befintliga byråer växer och att vi syns mer nationellt och internationellt. Förra året vann den digitala byrån More i Piteå priser både i Sverige och Europa, vi på Yours blev tillsammans med Luleå utsedda till Sveriges bästa platsmarknadsförare och Vinter är i år igen nominerade till Årets byrå för att nämna några. Även om vi gemensamt har nått framgångar så blir det ännu starkare när vi berättar det tillsammans och då blir det ännu klarare att Norrbotten Media Week kommer helt rätt i tiden.
Inspirationen till Norrbotten Media Week kommer inte oväntat från Luleås vänort Austins gigantiska festival SXSW som innefattar både musik, film och media precis som Norrbotten Media Week kommer att göra. Det är just tack vare Luleås samarbete med Austin och vårt gemensamma kontaktnät som vi redan första året kan erbjuda ett program i toppklass. Den som besöker Norrbotten Media Week kommer kunna lyssna på några av världens skarpaste kommunikatörer, bland annat Ron Lynch, mannen bakom GoPros succé, pr-strategen Kim Taylor som jobbat med några av världens största politiska visionärer som Bill Clinton och Barack Obama, samt Jessica Bjurström som är vd för Komm. Yours och Vinter kommer att arrangera en dag tillsammans i Luleå och i Piteå kommer kreativitetstävlingen Young Creative Challenge att äga rum och ha föreläsningar med bland annat Youtubestjärnor.
Den 8-14 februari kommer ett nytt kapitel att skrivas i den moderna berättelsen om Norrbotten och det vill du inte missa.
Mer om Norrbotten Media Week och programmet kan du läsa på norrbottenmediaweek.se
Anton Norberg
Vd, Yours kommunikationsbyrå
070-638 89 57