Krönika: Lennart Håkansson

Stampens affärer påverkade tidningshistorien i Norrbotten

Luleå Hade mediekoncernen Stampen inte gjort så riskfyllda affärer hade tidningshistorien i Norrbotten blivit en annan, skriver Lennart Håkansson i veckans krönika.

Den här veckan har de ekonomiska problemen för den stora tidningskoncernen Stampen, som ger ut bland annat Göteborgsposten, varit en stor nyhet. Stampen är under rekonstruktion och hotas av konkurs. 

Om orsakerna till Stampens problem har det skrivits och talats mycket under veckan. Man kan sammanfatta det med att man köpte mycket för lånade pengar, och när det man köpt förlorade i värde blev bankerna oroliga och krävde åtgärder i enlighet med lånevillkoren. Stampen tvingades sälja av billigt, det man köpt dyrt. 

När Stampen för drygt tio år sedan stod på topp och var allmänt beundrade för sin djärva expansion, ville Centerpartiet sälja sin tidningskoncern Center-Tidningar.

Flera stora mediekoncerner i Sverige var med och bjöd på affären. Norska Orkla Media, som då ägde 49 procent av NSD, var också med och bjöd. I likhet med de flesta budgivare klev man av på nivån 1,5 miljarder kronor, vilket ansågs vara ett överpris redan det.

Stampen fortsatte och blev till sist köpare för 1,8 miljarder kronor. Ett pris som fick de flesta i branschen att häpna, fast många antog att Stampen skulle få ut synergier som motiverade köpeskillingen.

Det visade sig bli en dålig affär. Något år senare kom finanskrisen och annonskrisen och många tidningars värden halverades. Man kan säga att Centerpartiet gjorde ett av den svenska affärshistoriens bästa klipp när man fick 1,8 miljarder för en grupp tidningar som Östersundsposten och Hudiksvalls Tidning.

Stampens risktagande påverkade tidningshistorien i Norrbotten.

Om Orkla vunnit budgivningen på Center-Tidningar, vilket var en hemlig önskan hos ledningen för Center-Tidningar, så hade Orkla äntligen lyckats med det man försökt i flera år: bygga en tidningskoncern i Sverige liknande den man byggt i Norge. Då hade NSD ingått i den koncernen.

Att Orkla köpte in sig i NSD var för att få ett brohuvud i Sverige och insyn i mediemarknaden här. Sedan stötte man på patrull när man närmade sig stiftelser och familjeföretag som inte ville sälja. Center-Tidningar var sista chansen. Sedan gav man upp och så småningom såldes Orkla Media till en engelsk kapitalist och försvann, för att göra en lång och sorglig historia kort.

Det är fantasieggande att tänka tanken vad som hade hänt med en norsk koncern i Sveriges medielandskap.

Det hade nog hur som helst slutat med att tidningarna i Luleå slogs ihop. Den affären har en självklar logik. Men det hade kanske skett i annan regi. Norrköpings Tidningar hade kunnat byta bort Kuriren till Orkla mot en eller ett par tidningar i södra Sverige.

Om det hade varit bättre eller sämre affärsmässigt kan ingen veta. Men det hade varit mer spännande. Norrmännen var roliga och trevliga att ha att göra med. De var professionella och intresserade av att lära sig av sådant som vi gjorde bättre i Sverige. De trodde inte att de var bäst på allt.

Lennart Håkansson

Ansvarig utgivare för Affärer i norr