Krönika: Matz Engman

Global utblick och närvaro skapar framgång

Luleå Utblick och närvaro på en global spelplan är en framgångsfaktor för utveckling och tillväxt, skriver Matz Engman.

Det var första dagen på vår semester i alperna. Bredvid mig i liften satt Mark Zuckerberg, Vd på Facebook. På väg till toppen pratade vi om Facebooks etablering i Luleå, trender inom sociala medier och om hur vi båda såg fram emot dagens skidåkning. Jag hörde mig själv säga ”Welcome back to Luleå” ...och sedan vaknade jag. Bara en dröm.

Min dröm hade kunnat vara på riktigt. Ett oväntat möte i en skidlift i alperna eller ett planerat affärsmöte i Austin kräver båda närvaro på den globala spelplanen. En närvaro som jag ser som en viktig framgångsfaktor för utveckling och tillväxt.

Det sägs att den som reser alltid har något att berätta. Jag skulle vilja lägga till att den som reser också kan bidra till utveckling och tillväxt. Det är viktigt att skapa förutsättningar för utveckling genom att göra en utblick för att sedan ta med sig upplevelserna hem, att göra en utblicksresa. En framgångsfaktor är att regionens aktörer från näringsliv och politik får uppleva omvärldstrender, se nya bolag med nya teknologier, bygga kompetensnätverk och komma till insikt om vad som kan tas till vara på här hemma, vad vi tillsammans kan göra för att utveckla vår region. 

Om vi tar en titt i backspegeln kan vi se flera avgörande utblicksresor från regionen under de senaste åren. Under en resa 2009 träffade vi de fjorton största internetföretagen. Utan den resan hade vi nog inte haft Facebook och de övriga sex etableringar som nu finns i Luleåregionen. Där och då hade vi inte förstått den enorma tillväxten i datalagring. Idag har vi en grund att stå på och ett bra utgångsläge fortsatt etablering av fler datacenter.

Luleå Näringsliv medverkade på ett internationellt möte för science parks 2012 och träffade en nyckelperson från Austin. En relation som la grunden till flera viktiga samarbeten mellan den kreativa näringen, Luleå tekniska universitet, Luleå Science Park, näringsliv och kommun. Austin är en stad som är USA´s mest snabbväxande med ung befolkning och stark kreativ näring och high-tech sektor. I Austin arrangeras SXSW, South by Southwest, världens största festival för interactive, musik och film. Med just SXSW som förebild har vi i år fått se en första upplaga av Norrbotten Media Week med bl a föreläsare från Austin på scenen. Arrangemanget är en samverkan mellan kommunikationsbyråer i Piteå och Luleå och ett mycket bra exempel på att göra en utblick för att ta hem och göra något eget.

För att stärka den kreativa näringen i regionen har projekt Creative Park startats där vi på Luleå Näringsliv är projektägare. Här har utblicken och närvaro i Austin gjort att det redan nu finns relationer med aktörer som har erfarenhet av att ha startat upp spelindustrin i Austin. Det blir spännande att följa!

Så se till att du och ditt företag bokar en utblicksresa för att ta del av den globala spelplanen. Att resa ger ny kunskap, nya relationer, nya idéer och nya affärsmöjligheter. Det gäller att vara nyfiken, frågvis, ”open minded” och att dela med sig till andra på hemmaplan. Mötet mellan människor, som du och jag, lägger grunden för samarbeten och affärer. Och kom ihåg - man vet aldrig vem man kan hamna bredvid på en internationell konferens, en flygstol eller i en skidlift i alperna.

Matz Engman vd Luleå Näringsliv