Från ord till handling och tiden är knapp!
Det sägs ju att om man ”går i andras fotspår så kommer man aldrig först” och då känns det extra bra att vi i Norrbotten inte inväntade regeringens nationella livsmedelsstrategi och skulle haft den som utgångspunkt för vårt regionala arbete, för då hade vi fortfarande väntat.
Nu började vi i Norrbotten med detta arbete under hösten 2015 och i veckan var det dags för ”examen” när man presenterade de summerade slutsatserna och de aktiviteter som skall ligga till grund för Norrbottens livsmedelsstrategi, Nära Mat.
Jag skulle vilja rekommendera att man nationellt blickar norrut och tar rygg på oss i Norrbotten även i denna fråga och vad kan vara viktigare än att producera nationell mat, jo givetvis lokal mat.
Norrbottens livsmedelsstrategi innehåller fem prioriterade områden:
#1: Kunskap om hållbar mat och folkhälsa
#2: Offentliga aktörer och offentlig upphandling
#3: Konkurrenskraftig matproduktion och energiförsörjning
#4: Kompetensförsörjning
#5: Identitet och stolthet
Nära Mat:s vision – ”Mer norrbottnisk mat på tallrikarna” känns ju som både självklar och enkel vid en första anblick, men är det verkligen enkelt?
De senaste 20 åren har vi i Norrbotten minskad vår självförsörjningsgrad med mer än hälften på egenproducerade råvaror och mat, vi har gått från en självförsörjningsgrad på 50 procent i länet till under 25 procent.
Tänk om vi rent matematiskt fortsätter i samma takt, då har vi inte många lantbrukare, fiskare och matproducenter kvar i länet och troligtvis har en hel del åkermark växt igen när vi skriver år 2036 och 20 år ”går fort”. Tänker igen på detta och får en magkänsla av att detta skulle vara riktigt obra för mig, mina barn, min familj, mina vänner och alla oss som bor och verkar i Norrbotten.
Vi får inte heller bortse från eller glömma att de senaste 5-10 åren så har antalet lantbrukare minskat dramatiskt i Sverige, i Norrland och så även i Norrbotten. De senaste åren har vi dessutom haft och vi har en otroligt tuff och utmanande situation för våra mjölkbönder i länet och denna lista kan säkert utökas med fiskare, grönsaksodlare och spannmålsodlare, det är tuffa tider för många i den gröna näringen.
Jag vet och är helt övertygad om att vi i Norrbotten har otroligt stora möjligheter att nu och i framtiden skapa en hållbar och växande livsmedelsproduktion.
Men det får mig osökt att tänka på ett uttryck från affärsmannen Percy Barnevik – ”Framgång beror till 90 procent på genomförandet – och till 10 procent på strategin”.
Nu behöver vi alla gå från ord till handling och utan samarbete kommer vi ingenstans:
Det är klart att vi behöver börja med våra barn och ungdomar i skolan. Det känns ju självklart att man som en naturlig del av sin skolgång skall få kunskap och kännedom om hur det funkar att producera mat i de gröna näringarna, man kanske till och med vill jobba som lantbrukare och eller med livsmedelsproduktion när man blir vuxen?
Det känns ju lika självklart att man under sin tid i skolan eller på andra ställen i offentlig miljö skall erbjudas möjligheten att äta mat som är producerad i Sverige eller Norrland och Norrbotten. Känns ju mindre bra att mina och dina barn idag kan komma hem från skolan och ätit mat på lunchen som faktiskt inte till fullo följer svenska riktlinjer och ibland lagar kring bland annat djuromsorg, mängden antibiotika mm.
Här krävs det krafttag och det i det snaraste från våra politiker, kommuner och landsting, det går inte att fortsatt vikta pris som en av de viktigaste parameterna när man upphandlar livsmedel (Lagen om Offentlig Upphandling), för bra och hållbar mat från närområdet är inte och skall inte vara den billigaste. Ni behöver vara mer tydliga, staka ut riktningen och ge ekonomiska förutsättningar i budgetarna för att varje offentlig enhet i Norrbotten skall kunna öka sina nationella och lokala inköp.
Bra, hållbara och varierande livsmedel kommer också att bidra till en bättre folkhälsa över tid samt öka kunskapen om sambandet mellan mat, hälsa och miljö.
Vi som aktörer i värdekedjan livsmedel behöver absolut fortsätta utveckla våra verksamheter, våra medarbetare och våra erbjudanden, här krävs fortsatt en stor portion av mod och nyfikenhet. Vi behöver varje dag säkerställa att vi på gården, i verksamheten, i livsmedelsproduktionen är effektiva och fokuserar på värdedrivande aktiviteter. Här vill jag påstå att vi alla behöver fundera – ”finns det ett annat rätt”, ”kan jag göra något annorlunda imorgon”, sök ständiga förbättringar av mindre eller större karaktär.
Jag tycker verkligen att vi behöver ha fokus på att minska vårt matsvinn, en stor fråga idag och i framtiden för att minska påverkan på vårt klimat och vår miljö. Kan vi reducera x-antal procent av svinnet i varje led hos bonden, hos tillverkaren, i butiken och restaurangen samt hemma så har vi vunnit mycket, vi slänger alldeles för mycket mat idag.
Vi behöver jobba med tekniker, maskiner, recepturer, kylkedjan, förpackningsstorlekar och skall hållbarheten vara ”bäst före” eller ”minst hållbar till”? Mat håller i vissa fall betydligt längre än det datum som finns på förpackningen, jag är helt övertygad om att vi skulle kunna minska matsvinnet genom att titta, lukta och smaka innan vi kastar.
Sist men inte minst får vi inte glömma och bli hemmablinda för det otroliga skafferi av råvaror och kunskap vi har i Norrbotten. Vi odlar och bedriver lantbruk på en breddgrad som ger en renare produktion än på många andra ställen, vi har sjöar och älvar, vi har fjäll, vi har skogen full av vilt, bär och örter och vi har riktiga årstider.
Här måste vi alla våga vara mer offensiva och stolta, vi behöver tala om det för andra det som är självklart för oss, för folk, turister, besökare, vänner, konsumenter och våra kunder som kommer att reagera, engageras och få känslor för Norrbotten, våra råvaror och vår mat – vi skapar upplevelser för livet.
En framgångsrik strategi är en strategi som genomförs, låt oss nu tillsammans gå från ord till handling för att få mer norrländsk och norrbottnisk mat på tallrikarna.
Magnus Nilsson, vd Nyhléns Hugosons
www.nyhlenshugosons.se www.facebook.com/nyhlenshugosons/ www.nyhlenshugosons.se/vaelj-lokalt-koett/ www.näramat.nu www.facebook.com/naramatnu