Arktisk gastronomi på Jokkmokks marknad

Jokkmokk Arktisk gastronomi blir ett tema på nästa Jokkmokks marknad. Man vill sätta måltidsupplevelsen i fokus för att attrahera nya målgrupper.

– Med valet av Arktisk Gastronomi som tema för Jokkmokks marknad 2018 vill vi sätta fokus på måltidsupplevelsen och inspirera medarrangörer och entreprenörer till att tänka innovativt och utveckla spännande upplevelsepaket baserade på vår lokala arktiska kultur, säger Birgitta Nilsson som är marknadsgeneral för Jokkmokks marknad.

Bakgrunden är att det i dag finns ett större intresse för mat, matlagning och matkultur än någonsin. Måltidsupplevelser har fått allt större betydelse som reseanledning.

Visit Sweden har identifierat en internationell målgrupp på 25 miljoner Sverigeintresserade resenärer som uppger att de är intresserade av måltidsupplevelser i Sverige. Målgruppen lägger mer pengar på mat än andra besökare och söker efter autentiska, unika och innovativa upplevelser, samtidigt som de har högre krav på hållbarhet.

Jokkmokk utnämndes till Matlandets huvudstad 2014 och har en matkultur präglad av årstidens variationer och lokala råvaror. Nyligen togs initiativ till en utbildning i samiskt mathantverk vid Samernas utbildningscentrum.

– Det ligger därför helt rätt i tiden att vi sätter ytterligare fokus på den fantastiska matkultur vi har, säger Birgitta Nilsson.