Norran köper Reklam365
Norran, med utgivningsort i Skellefteå och dominerande i norra Västerbotten, satsar nu både på nya digitala kanaler och på ett vidgat marknadsområde.
I Norrbotten har Reklam365 vuxit från att sälja reklam i radio och på flygplatser, till att genom samarbeten med United Screens och Schibsted nu även förmedla annonser i kanaler som Youtube, Aftonbladet och Svd.se.
- Vi har imponerats av Reklam365:s utveckling. De har inte bara hängt med i marknadens utveckling utan också drivit på den. Bolaget är inte längre en uppstickare, men har fortfarande stor utvecklingspotential och passar perfekt in i den rörelse vi påbörjat, säger Anders Westermark, vd för Norran.
Koncernen Norra Västerbotten Tidningsaktiebolag förvärvar Reklam365 genom sitt dotterbolag Grit Media AB.
- I och med detta tar Grit Media en unik position, ödmjukt antar vi utmaningen att med vår omfattande portfölj, kunskap och långa värdekedja bli kundens förstaval. Det uppnår vi genom lyhördhet för kundens behov, kunskap och målmedvetenhet. Vi kommer att utöka produktportföljen i Reklam365. Tärningen är kastad, säger Ludwig Olofsson, vd på Grit Media.
- Det har varit en rolig resa som nu tar ytterligare fart. Vi ville ta en ledande position i Norrbotten och har på relativt kort tid lyckats med det. Det känns bra att sälja till en köpare som har samma höga målsättning som vi, säger Mikael Lindgren, vd och ägare i Reklam365.
I och med köpet lämnar Mikael Lindgren under hösten sin tjänst som vd för Reklam365. Han ersätts av den tidigare projektledaren Mats Ohlsson, men ska arbeta åt Reklam365 som konsult. Övriga delägare och anställda i Reklam365 arbetar vidare under de nya ägarna.
Reklam365 grundades 2012 och har i dag 7 medarbetare.
Transparens: Affärer i norr och Reklam365 samarbetar sedan fyra år genom att Reklam365 säljer annonser åt Affärer i norr.