Relationer viktigast för Norrbottens framtid
De senaste veckorna har en viss typ av fråga dykt upp flera gånger i min närhet. De är inte nya frågor men de är alltid viktiga och ingen verkar ha en tydlig lösning. Hur får vi studenterna att stanna efter avslutade studier? Hur får vi fler unga kvinnor till länet? Eller kort och gott, hur får vi våra unga att stanna kvar alternativt återvända till Norrbotten?
Ett svar som snabbt dyker upp är kärlek. Se till att de träffar någon och blir kär, sedan är saken löst. Enkelt. Vi behöver alltså mer speed dating och matchmaking mellan våra studenter och icke-studenter så är det klart. Kanske. Eller så inte.
Sanningen är att hela Norrbotten skriker efter kompetens och arbetskraft. Vi har rekryteringsbehov inom många branscher och behöver alla våra invånare och fler därtill. Vi måste möta och klara utmaningen att ta vara på och behålla dem som finns på plats, samtidigt som vi attraherar fler att flytta hit. Men hur? Det är frågan.
För mig är nätverk ett ledord. Vi måste mötas och vi måste lära känna varandra. Människan är ett flockdjur och har ett inneboende behov av att känna sig behövd. Vi behöver varandra. Ett välkänt faktum är att många rekryteringar sker via kontakter. Därför måste vi skapa fler kontaktytor.
Det Ung Företagsamhet strävar mot är dock varken kärleksmatchning eller att skapa mötesplatser. Det vi vill och jobbar för är främst att våra unga ska se möjligheter och tro på sig själva. Inte nödvändigtvis på sin stad eller sin region utan på sig själva, precis där de står och är. Att de sedan bor i Norrbotten är enbart positivt i sammanhanget.
De ska känna att det inte är nödvändigt att flytta härifrån, flytta till storstäder där konkurrensen är tredubbelt så stor. Här, precis där vi är, finns möjligheter att göra vad vi vill, och ofta på ett sätt som är enklare än i större städer. Här är det nära till kontakter och nätverk. Vi har en släkting eller granne som känner någon som känner någon. Vi har folk omkring oss som kan, vet, vill, hjälper och löser.
Sedan Ung Företagsamhet startade 1980 så har över 360.000 elever drivit UF-företag i Sverige och nästan 14.000 i Norrbotten. Varje företag har haft minst en rådgivare och ett antal kunder. Kontakter har skapats och relationer har byggts. Efter UF-året får vi ofta höra att ”Utan UF hade jag aldrig vågat göra det här”. Det kan handla om att stå på en scen och prata inför en grupp, göra ett sälj eller faktiskt starta ett eget företag. Många av våra alumner går vidare och startar egna företag; på egen hand, med vänner eller rent av tillsammans med sina rådgivare ifrån UF-året. Andra får erfarenheter och kontakter som leder till jobb och karriär.
Det är fantastiskt att se hur Norrbottens näringsliv stöttar och tror på vår verksamhet och länets unga. Det är våra framtida medarbetare och chefer som idag driver UF-företag. Att ge dem de bästa förutsättningarna för att utvecklas borde vara en självklarhet. Lär känna dem, låt dem lära av er och glöm för all del inte att lära av dem.
När jag läste mediaprogrammet i Luleå 2002-2005 så var det aldrig aktuellt med UF-företag för min klass. Då var det traditionellt ekonomi och handels som körde UF. Idag kan, tack och lov, eleverna driva UF-företag oavsett vilket program de läser, och processutbildningen fortsätter växa. Fler och fler inser värdet av UF och de erfarenheter och entreprenöriella egenskaper som utbildningen ger inför kommande arbetsliv. Jag själv har lärt känna UF under de senaste åren och kan fundera över om mitt arbetsliv och karriärväg sett annorlunda ut om jag själv hade drivit UF-företag.
Efter studenten ville jag bara iväg, frigöra mig och se något nytt. Jag hann med några långresor och testade även på att bo i Barcelona, Göteborg och Uppsala. Det var mycket värt men 2010 flyttade jag hem igen. Anledningen var att min dotter föddes och att jag ville hem; hem till möjligheterna, tryggheten och närheten. Gissa om jag är glad över det beslutet. Stoltheten som finns bland Lulebor idag är fantastisk. Optimism och möjligheter bubblar omkring oss och vi är inte sena att hylla vår stad och vårt län för både det ena och det andra. Den stoltheten tror jag är en annan viktig aspekt i frågan. Om våra unga trivs här och är stolta över sin stad får de gärna flytta härifrån under några år, gillar man sin hemstad och är en ambassadör så är chansen stor att man senare återvänder med ett leende på läpparna.
I läroplanen för gymnasiet står att ”Skolan ska bidra till att alla eleverna utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilket ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning”. Vi på Ung Företagsamhet ser och vet att ju tidigare eleverna börjar arbeta entreprenöriellt och lär sig att se möjligheter och göra någonting av dem, desto bättre.
Och vårt arbete ger resultat och effekt. På kort och på lång sikt. För näringsliv, tillväxt och framtid, för Luleå och för Norrbotten, men inte minst för våra barn och unga. Precis där de är.
Linnea Löfgren, tillförordnad regionchef, Ung Företagsamhet Norrbotten