Hullkoffgården kämpar på i motvind

Haparanda Hulkoffgården blev årets landsbygdsföretag i Haparanda, men trots att det starka varumärket lockar besökare från hela länet fortsätter bolagets omsättning att minska.

Det har gått 25 år sedan makarna Kurt och Pia Hulkoff upptäckte franchisekedjan Butiken på landet och bestämde sig för att ta konceptet till Haparanda. 

– Jag sa upp mig från mitt jobb på Apoteket för att satsa helhjärtat på att sälja kläder. Vi öppnade butiken i Kurts gamla barndomshem, men efter några år växte vi ur huset, säger Pia Hulkoff, delägare.

Hon berättar att de byggde om den gamla ladugården från 1930-talet till en butik och en restaurang. 2005 serverade de den första maträtten och Hulkoffgården blev snabbt ett välkänt namn i trakten.

– Jag lämnade min tjänst på Tullverket för att förverkliga min dröm att arbeta som kock. Vi passade även på att bygga om den gamla butiken till ett boende samt konferensutrymme och bastu med företag som målgrupp, säger Kurt Hulkoff.

För några månader sedan blev Hulkoffgården årets landsbygdsföretag i Haparanda. På diplomet står det bland annat att de är ett genuint familjeföretag som har levererat upplevelser över en lång tidsperiod.

– Vi känner oss väldigt hedrade eftersom det är folkets pris. Det är ingen jury som utser vinnaren. Tyvärr var vi upptagna här med ett bröllop så vi kunde inte åka och ta emot priset personligen, säger Kurt Hulkoff.

Men trots deras goda rykte har Hullkoffgårdens omsättning minskat under de senaste åren. En anledning enligt makarna Hulkoff är sämre tider hos företag, avflyttning från området – och dålig köpkraft.

– Andra bidragande orsaker har varit sjukdomar och att vi har drabbats av bränder. Men vår klädförsäljning i butiken ökar sakta men säkert trots hård konkurrens från webbutiker. Vi ser på framtiden med tillförsikt. Vi hoppas även att vi kan genomföra en generationsväxling inom något år, säger Pia Hulkoff.