Hyber växer med delningstjänst för barnkläder
Hybers affärsidé har delningsekonomi som grundtanke. För en fast månadskostnad får kunden tillgång till ytterkläder till sina barn från märket Isbjörn of Sweden och kan byta storlek när man vill. Tjänsten är anpassad för barn i förskoleålder upp till tio år.
- Konceptet gör det möjligt att byta storlek flera gånger på en säsong vilket skulle bli väldigt dyrt om man ska köpa flera set ytterkläder till barn som inte växer i takt med årstidsväxlingarna, säger Susanna Rönnbäck, Gällivare som driver Hybers verksamhet i Gällivare, Hyber Norrland.
Hon håller i företagets testpilotgrupp där tio familjer i Gällivare testar kläderna och konceptet.
Använda plagg tvättas miljövänligt, impregneras och byts ut med originaldelar för att sedan skickas till nästa familj. Plagg som inte kan återställas till nyskick skänks till välgörenhet.
Efter bara två år på marknaden har Hyber redan prisats med Klarnas innovationspris och Avfall Sverige som miljöcertifierat tjänsten.