I framtiden finns inga förarlösa hundspann.
I byn Särkimukka finns betydligt fler draghundar än boende. Men i hundgården på Pinetree lodge är det lugnt. De flesta fyrbenta ligger bara och sover. Sommaren är här och för många, den så efterlängtade semestern. Det är en tid att slappna av och en tid att resa. Samtidigt innebär sommaren också högtryck för många av de 3.720 personerna som jobbar inom besöksnäringen på destinationen Swedish Lapland. Sommaren står ju för nästan 1.700.000 gästnätter hos oss. En intensiv period av besökare som väljer vår vardag, det vi har runt knuten, för sin semester. På sommaren är det nog bara hundarna och skidorna som får vila.
För många unga innebär sommaren också ett första steg in på arbetsmarknaden. En internationell arbetsplats då många utländska gäster besöker oss. Det är förstås glädjande att besöksnäringen numera räknas som en basnäring i regionen. Med en tillväxt på ungefär fem procent årligen och med flera intressanta och världsunika reseanledningar är det inte så konstigt. Som vd för Swedish Lapland Visitors Board är jag en del av ett team som jobbar med att skapa förutsättningar för att fördubbla omsättningen i näringen mellan år 2010 och 2020. För oss på destinationen innebär det en ökning från 4,1 till 8,2 miljarder kronor på tio år. Det är ett nationellt tillväxtmål. Vi har bestämt oss för att uppnå det.
När OECD kom med rapporten ”Territorial Review of the Northern Sparsely Populated Areas” konstaterades, förutom vikten av förbättrade kommunikationer, att länets små och medelstora företag behöver öka sin konkurrenskraft genom affärsutveckling och innovationer. Besöksnäringen är i sig en innovationsdriven näring och Swedish Lapland Visitors Board jobbar idag med stöttning inom affärs- och produktutveckling. Vi ska stärka företagens möjlighet att ta del av framtidens potential av ökat resande. Något som framförallt innebär att många fler jobb skapas. Det här är förstås viktigt – att vara en arbetsgenererande näring så att människor kan bo kvar, flytta hit eller kanske till och med flytta hem igen.
Framtiden är på många sätt redan här. Mobilen är en integrerad del av den moderna människan. Våra tekniska behov kommer inte att minska. Vad det innebär för oss är något vi förstås följer mycket noga. I en trendrapport som Visit Sweden och Innovationsbyrån Äventyret tagit fram konstateras detta. Men dessutom att det går fortare än vad som förutspåtts. Volvo skulle släppa hundra förarlösa bilar i Göteborgs stadstrafik på 2020-talet, men gör det redan nu. Vad har då det för betydelse för oss? Ja, om Volvo kan köra förarlösa bilar i stadstrafik anar vi att robotar kommer kunna användas till många andra arbetsuppgifter även i vår region. Bill Gates sa nyss att vi borde beskatta robotar istället för människor – om vi ska ha något skatteunderlag. Samtidigt har Elon Musk talat sig varm för medborgarlöner – då mantimmar kommer ersättas av robotar.
Artificiell intelligens kommer med all säkerhet också att vara en del av våra besökares framtida vardag, ja det är det redan. Men besöksnäringen är också mindre känslig för robotifiering än många andra branscher. I trendrapporterna spås att social kompetensen är framtida hårdvaluta. Människor omgivna av tekniksamhället önskar möta ett genuint värdskap, som att någon serverar äggröran, att någon gör upp eld eller bara önskar en trevlig resa.
Analytikerna tror fortfarande att människor kommer att resa. En växande medelklass, i framför allt Kina och Indien, vill se världen. Så vill vi, i den arktiska delen av Sverige, vara en attraktiv region kommer mycket att handla om ett genuint värdskap, en öppenhet för omvärlden och ett omhändertagande av talang. Helt enkelt att möjliggöra människors möten med hela världen på en liten plats så att jobben skapas på orten dit besökaren kommer. För vi inom besöksnäringen är nämligen säkra på att det i framtiden inte kommer att finnas förarlösa hundspann. Det är därför de får ta igen sig just nu, när det är sommar. Tills de nya gästerna kommer, på vintern har vi nämligen nästan lika många besökare som på sommaren.
Erika Mattsson
Vd på Swedish Lapland Visitors Board, regionalt destinationsbolag för Norrbotten samt Sorsele och Skellefteå kommuner.