LTU Business får stororder från EU

Luleå LTU Business AB ska utveckla innovationsförmågan hos nio av Europas ledande råmaterialkonsortier, en order värd 5 miljoner kronor.

Konsortierna leds av globala aktörer som Atlas Copco, DMT, GTK, Terrafame, Luleå tekniska universitet, Uppsala Universitet och Swerea.

- Det känns glädjande att vår egen metod Innovation Due Diligence väger så tungt i den stenhårda konkurrensen som finns ute i Europa, säger Pär Johansson, innovationschef på LTU Business AB.

Under tre år ska LTU Business kartlägga marknadspotentialen för nio nya produkter och tjänster som utvecklas i EU:s största innovationssatsning för råmaterialsektorn, EIT Raw Materials.

Totalt skickades 79 ansökningar in, LTU Business var med i 17 av dem och fick uppdraget att undersöka marknadspotentialen i 9 stycken.

- Det här är ett kvitto för oss att vi sitter på en kunskap som kan stärka både internationella koncerner och våra lokala företag som finns här i regionen, vår ambition är att vara ett av landets bästa affärsutvecklingsbolag inom innovationsledning och det här är ett stort steg på vägen, säger Pär Johansson.

LTU business är ett affärsutvecklingsbolag knutet till Luleå tekniska universitet.