SSAB:s gas blir fartygsbränsle

Luleå Restgas från SSAB:s masugn i Luleå blir fartygsbränsle i en pilotanläggning vid Swerea Mefos.

En 640 meter lång gasledning leder restgas från masugnen till Swereas anläggning. Så kallad masugnsgas innehåller kolmonoxid, koldioxid, vätgas och kvävgas.

I projektet ska man ur masugnsgasen utvinna metanol. Tekniken finns redan, men pilotanläggningen i Luleå blir den första som använder tekniken på gas från stålindustrin.

Totalt kostar projektet 250 miljoner kronor och finansieras av EU.

– Nästan hälften av budgeten hamnar hos Swerea Mefos eftersom det är vid vår anläggning i Luleå som tekniken ska demonstreras, säger Magnus Lundqvist till Ny Teknik.

Den första delen av pilotanläggningen ska invigas i september i år. Den andra delen beräknas bli klar i början av 2019.

Metanolen ska fraktas till Göteborg och tankas i fartyget Stena Germanica, som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Kiel. Tanken är att fartyget under 2020 ska demonstrera att metanol från stålverksgas fungerar som bränsle.