Boot Camp med tema hållbarhet

Luleå Tillväxtverket bjuder in till en Boot Camp för digitala företag som har hållbarhet som affärsidé.

Arrangemanget är en del av Startup-Sweden, som är Tillväxtverkets satsning på mindre snabbväxande digitala bolag från hela Sverige. Under en vecka får bolagen tillgång till startup-scenen i Stockholm och kan utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer och möjliga partner. De får också utveckla sina kunskaper inom affärsutveckling.

Nu riktar man sig till företag som vill lösa sociala och miljömässiga samhällsutmaningar och har hållbarhet som affärsidé.

-Det finns redan idag fler digitala företag som bidrar till en hållbar utveckling, tex Welcome som en digital mötesplats för integration och Karma som minskar slöseri med livsmedel. Men vi behöver många fler. Vi kommer inte att nå FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling utan många nya djärva affärsidéer från entreprenörer som använder företagandet som ett verktyg för att möta samhällsutmaningar, säger Johanna Giorgi, hållbarhetsansvarig på Tillväxtverket.

Tillväxtverkets Boot Camp med hållbarhet som tema äger rum 11-15 september i Stockholm. 

I fjol deltog 40 startups från hela landet i Startup-Swedens arrangemang. Det ledde till investeringar på närmare 30 miljoner kronor i några av bolagen.