Experts in Swedish Lapland

Josefin Hedberg, affärschef, Licab, Johan Sjökvist, fd utvecklingschef, The Node Pole, Inger E Pedersen, affärsrådgivare, Energikontor Norr, Lars Huring, digital strateg, Helikopter Brand Design, Anne Graf, vd, Hydro66, Ella Jonsson, varumärkesstrateg, Helikopter Brand Design..

Luleåföretagare skapar lista med kvinnor

Luleå En grupp företagare i Luleå tröttnade på den manliga dominansen när experter och talare ska anlitas. De skapade en lista på nätet med namn på 300 kvinnor inom olika områden i Norrbotten. Ett dygn senare har listan växt till 415 namn (när detta skrivs).

Det är en lista med experter i Norrbotten som gör det enklare att hitta även kvinnor som håller föredrag, deltar i paneler, leder debatter och föreläser. Listan kom till som en reaktion på alla events som endast har män på scenen, ofta med ursäkten att det är svårt att få kvinnor att ställa upp.

–Det håller inte att säga att man inte ”hittat några kvinnor”. Jag blir så fruktansvärt less på det argumentet. Vi har alla ett ansvar att ta vara på den kompetens som finns. Det är en fråga om trovärdighet och långsiktig tillväxt i Norrbotten. Listan är vårt bidrag för att hjälpa både oss själva och andra att lyfta fram även kvinnor i alla typer av forum, säger Anne Graf, vd för Hydro66 (som också är veckans krönikör här i Affärer i norr).

Tillsammans med några andra engagerade företagare i Luleå satte hon sig och gjorde på ett par timmar en lista med 300 namn, Experts in Swedish Lapland. Listan har publicerats på en ny sajt där alla kan hitta namnen: experts.inswedishlapland.com.

Sajten lanserades på onsdagseftermiddagen den 8 mars, kvinnodagen. Ett dygn senare har sidan 3.500 sidvisningar, med ett par tusen unika besökare. Sidan har delats och kommenterats nästan 700 gånger på Facebook och LinkedIn. Alla kan fylla på listan och när detta skrivs finns där 415 namn.

–Listan är levande och detta är bara början. Nu vill vi ha hjälp av kvinnor och män i regionen att dela och sprida listan och fylla på med experter från hela länet. Just nu är det lite för stort fokus på kusten, säger Lars Huring, digital strateg på Helikopter Brand Design.

Liknande initiativ finns sedan tidigare på nationell bas, exempelvis genom Rättviseföreningen, stiftelsen Allbright och inom olika branscher, bland annat media.

Initiativtagarna bakom Experts in Swedish Lapland är: Anne Graf, vd, Hydro 66, Josefin Hedberg, affärschef, Licab, Inger Edlund Pedersen, affärsrådgivare, Energikontor Norr, Lars Huring, digital strateg, Helikopter Brand Design, Johan Sjökvist, tidigare utvecklingschef, The Node Pole, Ella Jonsson, varumärkesstrateg, Helikopter Brand Design, Andreas Lind, näringslivschef, Länsstyrelsen.

Annons
Annons