Swedish Lapland prisas för sin sajt

Luleå Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt rankas bland de fem högsta i kategorien Turism när Internetworld utser Sveriges 100 bästa sajter.

Maria Sirviö, webbansvarig på Swedish Lapland Visitors Board, har under 2016 utvecklat hemsidan swedishlapland.som i samarbete med byråerna In the Cold och Helikopter.

En riktigt bra sajt kännetecknas av tillgänglighet, överskådlighet och snygg men inte påträngande design, enligt Internetworld som skriver i motiveringen: "Förutom att man företräder de kanske allra mest exotiska delarna av Sverige  så bjuder man på en snygg, modern sajt med hög kvalitet på innehållet."

– Vi har byggt en webb för den digitalt bevandrade globala resenären. Tillsammans med företagare och lokala destinationer har vi fyllt den med innehåll för att attrahera de målgrupper som är intresserade av att besöka destinationen. Ett lagarbete av stora mått, säger Maria Sirviö i ett pressmeddelande.

Bara en annan destinationssajt platsade på listan, och det var Göteborgs goteborg.com.

De fem toppsajterna inom turism på årets lista är: Tekniska muséet (som vann förstapris), Goteborg.com, Tekniska Muséet, Swedish Lapland, Universeum (vetenskapscentrum i Göteborg).

Varje år listar Internetworld Sveriges 100 bästa sajter.