Krönika: Li Skarin

Vikten av ett gott dagsverke

Luleå De flesta människor vill göra skillnad. I det moderna näringslivet behöver vi nya metoder för att väga och uppmuntra framgång och nytta, skriver Li Skarin, vd för Luleå Näringsliv AB, i veckans krönika.
Nu är den här. Min tid som en av ledarna för att skapa tillväxt och utveckling. Jag har en väldigt stark övertygelse om att vi människor behöver känna att vi gör ett gott dagsverke. Jag tror att det nästintill är livsnödvändigt att vi konkret kan känna, mäta och uppleva att vi gör nytta. Jag tänker på min farfar Halvard som var timmerhuggare och skogsarbetare. De där svartvita bilderna i hans fotoalbum där arbetslaget i slutet av dagen hade samlats runt hästen med det enorma timmerlasset. Iskallt, djupsnö, genomblöta. Trötta, men nöjda. Ett rejält, mätbart och gott dagsverke helt enkelt.

Men frågan är - hur ofta, och på vilket sätt mäts ett gott dagsverke idag? Kanske är det på näringslivsgalor, i företagsbarometrar, och vid våra årliga bokslut som vi kommer närmast känslan av ”timmerlasset”. Kanske är det genom tårtan på jobbet när vi fixat en ny kund eller nått ett nytt tillväxtmål som vi kan känna ett visst mått av nöjdhet? Kanske, men jag upplever att det är alldeles för sällan vi som företagare och entreprenörer, eller moderna människor i allmänhet känner tillfredsställelse idag. Det är för sällan vi känner och kan mäta vår egen nytta. Vad som är meningen med livet råder det väldigt olika uppfattningar om, men de allra flesta verkar vara överens om att man vill göra nytta. Göra skillnad. 

Under sju års tid, varje sommarlov, mellan 14 och 21 års ålder planterade jag skog. Tiotusentals plantor, och förhoppningsvis nästan lika många träd blev det under de åren. Jag drömmer om att en gång åka tillbaka och uppleva skog. Uppleva min nytta.   

Men i många nya branscher, näringar och jobb så arbetar fler och fler människor framför datorn. Fler och fler arbetar med digitala processer, kommunikation, relationer, transaktioner, ettor och nollor och transformationer. Många av oss jobbar med oändliga och svårmätbara arbetsuppgifter. Jag tror att det kanske skapar stress, och kanske en viss sorg, att inte veta eller känna om man gjort nåt bra. Om man gjort tillräckligt mycket.

Men alla kan inte dra hem timmerlass eller bygga höghus. Alla kan inte bygga en batterifabrik eller dra igång en uträknad gruva. Men om vi är tillräckligt många som vågar och vill och som drar tillsammans så kan vi bygga massor tillsammans. 

Därför är det superviktigt att framtidens ledare och chefer, framtidens företagare, tjänstepersoner, arbetare och beslutsfattare skapar nya typer av belöningssystem. Nya metoder för att väga och mäta framgång och nytta. För nyttoaspekten är galet viktig. För vem är jag utan en meningsfull sysselsättning? Vilka är vi allihopa utan ett meningsfullt sammanhang? Att känna att vi är medskapande till ”the greater good”, att vi är med och bygger fina ungdomar, fina företag, städer, vägar, arbetsplatser, tillväxt och hållbarhet gör oss gott på insidan. Som kruskakli ungefär.

Kanske kan vi använda oss av dataspelbranschens belöningssystem genom ”gamification” eller ”spelifiering” av vissa arbetsuppgifter inom tex skola, vård eller industrin. Kanske ska vi ut och plantera 1000 träd för varje hus vi bygger? Så att vi lär oss att lämna tillbaka och återställa det vi lånar eller förbrukar. Som på bibblan ungefär.

Jag tror vikten av att känna att man gjort och gör ett gott dagsverke är avgörande. Avgörande för att fortsätta att orka kämpa på. I snömodd och i uppförsbackar, i motgång och vid dikeskörningar. Avgörande för att kunna nå nya framgångar och för att kunna dra hem fler, och ännu större timmerlass. Egentligen så behövs inte så mycket mer. Ett bra lag, några rejäla arbetshästar, en släde som håller för lite press och så lite bra före.

Då är vi rätt snabbt framme – dit, till den där punkten, vi strävar att komma. Nöjda, lite trötta men framför allt stolta över ett gemensamt gott dagsverke. Det är i alla fall dit jag vill komma under min tid som vd i Luleå Näringsliv. 

Li Skarin, vd Luleå Näringsliv AB